|
TRH2031 | Roma Tarihi - I | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. İlhami Tekin CİNEMRE | Diğer Öğretim Üyesi | Doç Dr. Üyesi Osman EMİR | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Roma uygarlığının tarihsel temellerini öğretmek; Roma Krallığı?ndan Cumhuriyet?e ve İmparatorluğun doğuşuna kadar uzanan siyasal, askerî, toplumsal ve kültürel süreçleri anlamak. Öğrencilerin Roma tarihini yalnızca olaylar dizisi olarak değil, kurumsal gelişim, ideoloji ve kimlik bağlamlarında değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Roma Krallığı ve Cumhuriyet dönemlerinin temel olaylarını ve kurumlarını tanımlar. | 1 - 3 - 5 | 1, | ÖK - 2 : | Roma?nın siyasal yapısının evrimini açıklar. | 1 - 3 - 5 | 1, | ÖK - 3 : | Cumhuriyet dönemindeki iç ve dış politik gelişmeleri neden?sonuç ilişkisi içinde analiz eder. | 1 - 3 - 4 | 1, | ÖK - 4 : | Roma genişlemesinin toplumsal ve ekonomik sonuçlarını değerlendirir. | 2 - 3 - 4 - 5 | 1, | ÖK - 5 : | Roma?nın krallıktan imparatorluğa geçiş sürecini tarihsel bağlamda yorumlar. | 2 - 3 - 5 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Roma?nın kökenleri ve İtalya yarımadasının tarihöncesi; Roma Krallığı dönemi ve krallığın toplumsal-siyasal yapısı; Cumhuriyetin kuruluşu, anayasal kurumlar ve sınıf mücadeleleri; Roma?nın İtalya?daki genişlemesi ve İtalyan müttefik sistemi; Kartaca Savaşları ve Akdeniz hâkimiyeti; geç Cumhuriyet dönemi krizleri, iç savaşlar ve reform hareketleri (Gracchuslar, Marius, Sulla, Pompeius, Caesar); Cumhuriyet kurumlarının çözülmesi; Augustus?un yükselişi ve Principatus rejiminin doğuşu. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş: Roma Tarihi?nin Kaynakları ve Yöntem Sorunları | | Hafta 2 | Roma?nın Kuruluş Mitleri ve İlk Krallar | | Hafta 3 | Krallık Döneminde Toplum ve Kurumlar | | Hafta 4 | Erken Cumhuriyet ve Patrici?Pleb Mücadeleleri | | Hafta 5 | Roma?nın İtalya?daki Yayılması | | Hafta 6 | Kartaca ile Rekabet: Pön Savaşları | | Hafta 7 | Helenistik Dünyaya Açılış | | Hafta 8 | Roma Toplumu ve Kültürü (MÖ 3.?2. yy) | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Cumhuriyet Krizi: Tiberius ve Gaius Gracchus | | Hafta 11 | Pompeius, Crassus ve Caesar | | Hafta 12 | Caesar?dan Augustus?a: Cumhuriyet?in Çöküşü | | Hafta 13 | Augustus?un Principatus?u | | Hafta 14 | Romalıların Anadolu'ya Gelişi ve Anadolu'nun Durumu | | Hafta 15 | Roma Toplumunda Değişim ve Augustus Döneminde Kültürel Yenilik | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Daniel J. Gargola, Mary T. Boatwright, Richard J. A. Talbert, Romalıların Kısa Tarihi, 2022. | | |
1 | Charles Freeman, Mısır, Yunan ve Roma Antik Akdeniz Uygarlıkları, 2021. | | 2 | Thomas R. Martin, Antik Roma Romulus?tan Justinianus?a, 2022. | | 3 | Oğuz Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, 2021. | | 4 | Umberto Eco, Antik Roma, 2021. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | Dokuz | 25 Kasım 2025 | 50 | 50 | Dönem sonu sınavı | On Altı | 15 Ocak 2026 | 50 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 2 | 2 | 4 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 3 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 2 | 2 | 4 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|