Türkçe | English
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
sbf.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 2300476
SBF
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

HEM3027Mesleki İletişim2+0+0AKTS:3
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüHEMŞİRELİK BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Grup çalışması
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Hacer KOBYA BULUT
Diğer Öğretim ÜyesiÖğr. Görv. Hacer Erdöl
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin sonunda mesleki iletişim bilgisinin hemşirelik bakım ortamlarına aktarılması ve sağlıklı ve hasta kişilerle etkili terapötik iletişim kurulması amaçlanmaktadır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Mesleki iletişim ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek.12,171,
ÖK - 2 : Mesleki iletişim ile sosyal iletişim arasındaki farkları ayırt edebilecek.12,131,
ÖK - 3 : Hemşire-hasta ilişkisinde öz farkındalığın ve atılgan davranışın önemini farkedecek.10,12,131,
ÖK - 4 : Mesleki iletişimin unsurlarını tanımlayabilecek ve kendinde eksik olan unsurları geliştirebilecek12,131,
ÖK - 5 : Terapötik iletişim becerilerini hizmet sunduğu hemşirelik bakım ortamlarında kullanabilecek.121,4,
ÖK - 6 : Ağlayan hasta, ölümcül hasta, kötü haber verme, hastaneye yatma, anksiyetesi olan birey, öfkeli birey, ağrısı olan birey vb. özel durumlarda terapötik iletişim becerilerini kullanabilecek.12,131,4,
ÖK - 7 : Hemşire-hasta ilişkisinde ve bakım ortamlarında çalıştığı diğer disiplinler arası iletişimde yaşanan sorunlarla etkili başedebilecek.12,13,141,4,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Mesleki iletişimin öğelerini, iletişimin birey ve hasta ilişkilerindeki önemini, mesleki iletişimi etkileyen faktörleri, insan ihtiyaçlarını doğru tanımayı, öz farkındalığın, ben dilinin ve empatinin mesleki iletişimdeki önemini, mesleki iletişim sürecinde birey ve hastanın bilişsel ve davranışsal özelliklerinin önemini, terapötik iletişim becerilerini, terapatik olmayan yaklaşımları ve özel durumlarda etkili iletişimi (kötü haber verme, ağlayan hasta, ölümcül hasta, sürekli istekleri olan hasta, öfke, saldırgan hasta vb.) çatışma ve kriz yönetimini.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1İletişim tanımı, iletişimde yer alan sistemler Sözlü ve sözsüz iletişim
 Hafta 2Mesleki iletişimi etkileyen etmenler (Geri bildirim, Ben dili, Algı, Önyargı, Dinleme, Değerler, Kültür, Roller, Kendini tanıma, Farkındalık, Kendini gerçekleştirme, Benlik kavramı, Empati)
 Hafta 3Mesleki İlişkinin Niteliği Mesleki İletişimde Önemli Olan Unsurlar Mesleki İlişkiyi Etkileyebilecek Faktörler
 Hafta 4Hemşirelikte iletişim modelleri Sağlık/hastalık- insan- çevre- hemşirelik ilişkisi
 Hafta 5Hemşire-hasta/hasta yakını ve ailesiyle iletişim Ekip İle İletişim
 Hafta 6Mesleki İletişimde Terapötik Teknikler
 Hafta 7Mesleki İletişimde Terapötik Teknikler
 Hafta 8Mesleki İletişimde Nonterapatik Yaklaşımlar
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Özel Durumlarda Bireye/Aileye ve Hastaya Yaklaşım (Öğrenci Rol Play) 1.Hastaneye yatan bireyle iletişim 2.Tedaviyi reddeden hasta ile iletişim 3.Özel soru soran hasta ile iletişim 4.Gizlilik isteyen hasta ile iletişim 5.Suskun hasta ile iletişim- sürekli konuşan hasta ile iletişim 6. Sürekli isteklerde bulunan ve yakınan hasta ile iletişim
 Hafta 117.Anksiyeteli hastayla iletişim 8.Kriz yaşayan bireye yaklaşım ve iletişim 9.Öfkeyle baş etme ve öfkeli hastaya yaklaşım 10. Saldırgan bireyle iletişim
 Hafta 1211.Cinsel içerikli davranışları olan hasta ile iletişim 12.Ağlayan hastayla iletişim 13.İşitme- görme sorunu olan hasta ile iletişim 14.Bilinci kapalı hasta ile iletişim 15.Yaşlı ve çocukla iletişim
 Hafta 1316.Ağrısı Olan Hasta ile İletişim 17.Sanrısı olan hastayla iletişim 18.Varsanrısı (halusinasyonları) olan hastayla iletişim
 Hafta 1419.Ölüm halindeki (terminal dönemdeki hasta) hasta ile iletişim 20.Kötü haber verme
 Hafta 15Hasta/Birey ve Aile ile Görüşme Yapma ne Görüşmede Kullanılan Teknikler Hasta/Birey ve Aileye Danışmanlık Yapma
 Hafta 16Final sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Özcan, A. 2006 ;Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim ,Sistem Ofset ,Ankara.
2Üstün B., Demir S. (Editörler) (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayın, Ankara.
3GülşenT.1995; Hasta-Hemşire İlişkileri , SE&RA matbaacılık, Ankara.
 
İlave Kaynak
1Üstün D.1999; İletişim Çatışmaları ve Empati, RemziKitapevi, Ankara.
2Boyd C., Dare J. 2014; Communication Skills for Nurses (Student Survival Skils). Wiley Blackwell, UK.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 1 18/11/2024 1 25
Kısa sınav 4 3
10
17
24/12/2024
1 25
Dönem sonu sınavı 1 6/01/2025 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 1 8 8
Laboratuar çalışması 2 3 6
Arasınav için hazırlık 1 7 7
Arasınav 1 1 1
Uygulama 2 4 8
Ödev 1 5 5
Dönem sonu sınavı için hazırlık 1 6 6
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü70