|
HEM3027 | Mesleki İletişim | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Hacer KOBYA BULUT | Diğer Öğretim Üyesi | Öğr. Görv. Hacer Erdöl | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda mesleki iletişim bilgisinin hemşirelik bakım ortamlarına aktarılması ve sağlıklı ve hasta kişilerle etkili terapötik iletişim kurulması amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mesleki iletişim ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek. | 12,17 | 1, | ÖK - 2 : | Mesleki iletişim ile sosyal iletişim arasındaki farkları ayırt edebilecek. | 12,13 | 1, | ÖK - 3 : | Hemşire-hasta ilişkisinde öz farkındalığın ve atılgan davranışın önemini farkedecek. | 10,12,13 | 1, | ÖK - 4 : | Mesleki iletişimin unsurlarını tanımlayabilecek ve kendinde eksik olan unsurları geliştirebilecek | 12,13 | 1, | ÖK - 5 : | Terapötik iletişim becerilerini hizmet sunduğu hemşirelik bakım ortamlarında kullanabilecek. | 12 | 1,4, | ÖK - 6 : | Ağlayan hasta, ölümcül hasta, kötü haber verme, hastaneye yatma, anksiyetesi olan birey, öfkeli birey, ağrısı olan birey vb. özel durumlarda terapötik iletişim becerilerini kullanabilecek. | 12,13 | 1,4, | ÖK - 7 : | Hemşire-hasta ilişkisinde ve bakım ortamlarında çalıştığı diğer disiplinler arası iletişimde yaşanan sorunlarla etkili başedebilecek. | 12,13,14 | 1,4, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Mesleki iletişimin öğelerini, iletişimin birey ve hasta ilişkilerindeki önemini, mesleki iletişimi etkileyen faktörleri, insan ihtiyaçlarını doğru tanımayı, öz farkındalığın, ben dilinin ve empatinin mesleki iletişimdeki önemini, mesleki iletişim sürecinde birey ve hastanın bilişsel ve davranışsal özelliklerinin önemini, terapötik iletişim becerilerini, terapatik olmayan yaklaşımları ve özel durumlarda etkili iletişimi (kötü haber verme, ağlayan hasta, ölümcül hasta, sürekli istekleri olan hasta, öfke, saldırgan hasta vb.) çatışma ve kriz yönetimini. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İletişim tanımı, iletişimde yer alan sistemler
Sözlü ve sözsüz iletişim
| | Hafta 2 | Mesleki iletişimi etkileyen etmenler (Geri bildirim, Ben dili, Algı, Önyargı, Dinleme, Değerler, Kültür, Roller, Kendini tanıma, Farkındalık, Kendini gerçekleştirme, Benlik kavramı, Empati) | | Hafta 3 | Mesleki İlişkinin Niteliği
Mesleki İletişimde Önemli Olan Unsurlar
Mesleki İlişkiyi Etkileyebilecek Faktörler
| | Hafta 4 | Hemşirelikte iletişim modelleri
Sağlık/hastalık- insan- çevre- hemşirelik ilişkisi
| | Hafta 5 | Hemşire-hasta/hasta yakını ve ailesiyle iletişim
Ekip İle İletişim
| | Hafta 6 | Mesleki İletişimde Terapötik Teknikler | | Hafta 7 | Mesleki İletişimde Terapötik Teknikler | | Hafta 8 | Mesleki İletişimde Nonterapatik Yaklaşımlar | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Özel Durumlarda Bireye/Aileye ve Hastaya Yaklaşım (Öğrenci Rol Play)
1.Hastaneye yatan bireyle iletişim
2.Tedaviyi reddeden hasta ile iletişim
3.Özel soru soran hasta ile iletişim
4.Gizlilik isteyen hasta ile iletişim
5.Suskun hasta ile iletişim- sürekli konuşan hasta ile iletişim
6. Sürekli isteklerde bulunan ve yakınan hasta ile iletişim
| | Hafta 11 | 7.Anksiyeteli hastayla iletişim
8.Kriz yaşayan bireye yaklaşım ve iletişim
9.Öfkeyle baş etme ve öfkeli hastaya yaklaşım
10. Saldırgan bireyle iletişim
| | Hafta 12 | 11.Cinsel içerikli davranışları olan hasta ile iletişim
12.Ağlayan hastayla iletişim
13.İşitme- görme sorunu olan hasta ile iletişim
14.Bilinci kapalı hasta ile iletişim
15.Yaşlı ve çocukla iletişim
| | Hafta 13 | 16.Ağrısı Olan Hasta ile İletişim
17.Sanrısı olan hastayla iletişim
18.Varsanrısı (halusinasyonları) olan hastayla iletişim
| | Hafta 14 | 19.Ölüm halindeki (terminal dönemdeki hasta) hasta ile iletişim
20.Kötü haber verme
| | Hafta 15 | Hasta/Birey ve Aile ile Görüşme Yapma ne Görüşmede Kullanılan Teknikler
Hasta/Birey ve Aileye Danışmanlık Yapma
| | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Özcan, A. 2006 ;Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim ,Sistem Ofset ,Ankara.
| | 2 | Üstün B., Demir S. (Editörler) (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayın, Ankara. | | 3 | GülşenT.1995; Hasta-Hemşire İlişkileri , SE&RA matbaacılık, Ankara.
| | |
1 | Üstün D.1999; İletişim Çatışmaları ve Empati, RemziKitapevi, Ankara.
| | 2 | Boyd C., Dare J. 2014; Communication Skills for Nurses (Student Survival Skils). Wiley Blackwell, UK. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 1 | 18/11/2024 | 1 | 25 | Kısa sınav | 4 | 3 10 17 24/12/2024 | 1 | 25 | Dönem sonu sınavı | 1 | 6/01/2025 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 8 | 8 | Laboratuar çalışması | 2 | 3 | 6 | Arasınav için hazırlık | 1 | 7 | 7 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 2 | 4 | 8 | Ödev | 1 | 5 | 5 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 6 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 70 |
|