|
TRH3044 | Antik İran Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Arş. Gör. Fatih İNAN | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi İlhami Tekin CİNEMRE | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Eskiçağ İran tarihine ilişkin önemli devletlerin, kişilerin ve olayların teorik bilgilerinin verilmesi ve Antik İran'ın sosyal, kültürel, askeri ve siyasi olayları analitik olarak değerlendirilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | İran medeniyetinin nasıl ortaya çıktığını, İran'ın Anadolu için öneminin ne olduğunu anlayabilme, | 3,5,6 | 1, | ÖK - 2 : | Antik İran?ın siyasi ve kültürel durumu hakkında yorum yapabilme, | 1,3,6 | 1, | ÖK - 3 : | Antik İran'ın vergi sistemi, askeri yapısı, eyalet sistemi gibi uygulamalarının nasıl olduğunu analiz edebilme, | 1,2,5 | 1, | ÖK - 4 : | "Anadolu" tarihinde İran'ın etkisini değerlendirebilme, | 1,2,3,5 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Anadolu topraklarının Antik dönemlerinde yadsınamaz bir yer edinen Medler, Akhamenidler, Partlar ve Sasanilerin genel hatlarıyla anlaşılması için bu devletlerin siyasi tarihleri hakkında detaylar aktarılacaktır. Ayrıca Antik İran dünyasının dini ve kültürel tarihi ana hatlarıyla tanıtılacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İran Coğrafyası ve İran Tarihinin Kaynakları | | Hafta 2 | M.Ö. I. Bin yılın başlarında İran dünyası | | Hafta 3 | Akhamenidler - Cyrus'tan Darius'a: İmparatorluğun doğuşu ve yükselişi | | Hafta 4 | İmparatorluğun örgütlenmesi ve Pers-Yunan Savaşları | | Hafta 5 | Antik İran Mitolojisi | | Hafta 6 | İran'da Hellenistik Dönem ve İran Kökenli Anadolu Krallıkları | | Hafta 7 | Part Hâkimiyeti | | Hafta 8 | Part - Roma Münasebetleri | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Sasani Hanedanının doğuşu ve Yükselişi | | Hafta 11 | Sasani-Roma Savaşları | | Hafta 12 | Sasanilerin Dini ve Kültürel Yapısı | | Hafta 13 | Sasanilerin Düşüşü | | Hafta 14 | İran Medeniyeti: Vergi, Askeri ve Sosyal Yapı | | Hafta 15 | Genel Değerlendirme ve Tartışmalar | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Wiesehöfer, Josef. 2019); Antik Pers Tarihi ? Ön Asya?nın Kadim Krallığı, Çev. Mehmet Ali İnci, Totem Yayınları, İstanbul. | | 2 | Ball, Warwick. 2015; Tek Dünyaya Doğru Antik İran ve Batı, Çev. Aybars Çağlayan, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. | | 3 | Brosius, Maria. 2006; The Persians, Routledge, London. | | |
1 | Foltz, Richard. 2021; İran Tarihi, Çev. Hüseyin Gökalp, İnkılâp Kitabevi, İstanbul. | | 2 | Daryaee, Touraj. 2009; Sasanian Persia: The Rise and Fall of an Empire, Tauris, London. | | 3 | Dignas, Beate and Winter, Engelbert. 2007; Rome and Persia in Late Antiquity: Neighbours and Rivals, Cambridge University Press, Cambridge. | | 4 | Wiesehöfer, Josef. 2020; Erken Pers - Antik bir Dünya İmparatorluğunun Tarihi, Çev. Nilgün Ersoy, Totem Yayınları, İstanbul. | | 5 | Garthwaite, Gene R. 2023, İran Tarihi ? Pers İmparatorluğundan Günümüze, Çev. Fethi Aytuna, İnkılâp Kitabevi, İstanbul. | | 6 | Beyânî, Şirin. 2020; Eşkanilerin (Partların) Düşüşü ve Sasanilerin Yükselişi, Farsçadan Çev. Ali Hüseyin Toğay, Selenge Yayınları, İstanbul. | | 7 | Yıldırım, Nimet, 2015; İran Mitolojisi, Pinhan Yayıncılık, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9. Hafta | | 50 dk. | 50 | Dönem sonu sınavı | 16. Hafta | | 50 dk. | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|