|
TRH3042 | Altınorda Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Derya DERİN PAŞAOĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğretim Üyesi Mustafa ALTUNBAY | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Deşt-i Kıpçak coğrafyasında Cuçi Ulusunun oluşumunu ve Altın Orda Hanlığının tesisini kavratmak. Altın Orda Hanlığının Türk-İslâm devleti olmasındaki faktörleri tespit edip, kavratmak. Altın Orda Hanlığının çağdaşı olan Türk-İslâm devletleriyle ilişkilerini askeri, siyasi ve kültürel etkileşim ve mücadelelerini sonuçlarıyla değerlendirebilmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Deşt-i Kıpçak coğrafyasını ve Altın Orda Hanlığı dönemi kaynaklarını tanıyabileceklerdir
| 5,6 | 1, | ÖK - 2 : | Altın Orda adının ortaya çıkışını ve ikili teşkilatlanmasını bileceklerdir. | 1 | 1, | ÖK - 3 : | Cuci Ulusunun ve Altın Orda Hanlığı?nın tesisinde Türk kültür ve teşkilatının etkisini görebileceklerdir. | 1,3 | 1, | ÖK - 4 : | Altın Ordanın ardılları Hanlıkları ve Hanlıkların Osmanlı-Rus ilişkilerindeki yerini tespit edebileceklerdir. | 1,3,5,6 | 1, | ÖK - 5 : | Kırım Hanlığının Osmanlı Devletinin Karadenizin kuzeyi politikalarındaki yerini tespit edebileceklerdir | 1,2 | 1, | ÖK - 6 : | Altın Orda Devleti ile Cengiz Han arasındaki bağlantıyı kurabileceklerdir. | 3 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Cengiz Han?ın toprak taksimatı ve Cuci ulusunun oluşumu izah edilecektir. Batu Han?ın Doğu Avrupa seferi ve Altın Orda Hanlığı?nın hâkimiyet sahası tespit edilecektir. Hanlığın Türk-İslâmlaşma süreci incelenecek ve etki eden faktörler tespit edilecektir. Hanlığın Türk-İslâm dünyası il ilişkileri incelenip sonuçları değerlendirilecektir. Hanlığın Sükûtu ve ardıllarının coğrafyadaki rolü tespit edilecek. Osmanlı-Rus ilişkilerinde hanlıkların rolü tespit edilecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Deşt-i Kıpçak Coğrafyası
| | Hafta 2 | Ana Kaynaklar
| | Hafta 3 | Cuci Ulusu, Batu Hanın Doğu Avrupa Seferi Altın Orda Hanlığının Kuruluşu
| | Hafta 4 | Berke Han Dönemi ve Türk-İslâm Dünyası ile İlişkiler | | Hafta 5 | Emir Nogay ve Altın Orda Hanlığındaki Yeri | | Hafta 6 | Özbek Han hakimiyetinde Altın Orda Hanlığının İslâmlaşması | | Hafta 7 | Canıbek Han ve Berdibek Han Dönemleri | | Hafta 8 | Fetret Devri
| | Hafta 9 | ARA SINAV | | Hafta 10 | Toktamış Han Dönemi ve Timur Toktamış Mücadelesi | | Hafta 11 | Altın Orda Hanlığının Sükûtu; Kırım, Kazan, Kasım, Nogay, Astrahan, Sibir Hanlıklarının Yükselişi | | Hafta 12 | Kırın Hanlığının Osmanlı Himayesine Girişi | | Hafta 13 | Kazan ve Kasım Hanlığının Rus Hakimiyetine Girişi | | Hafta 14 | Kırım Hanlığının Osmanlı Himayesinden Çıkış (Küçük Kaynarca Antlaşması, Aynalıkavak Tenkihnamesi, Yaş Antlaşması)
| | Hafta 15 | 18. ve 19. Yüzyılda Kırım Tatar ve Nogay Göçleri
| | Hafta 16 | DÖNEM SONU SINAVI | | |
1 | Ötemiş Hacı (2009),Cengiznâme, Haz. İlyas Kamalov TTK Yay., Ankara. | | 2 | Abdülgaffar Kırımî (2014), Umdetül-Ahbâr, Haz. Derya Derin Paşaoğlu, Kazan. | | 3 | Moğolların Gizli Tarihi (Yazılışı: 1240) 1986, Terc. Ahmet Temir, TTK, Ankara. | | 4 | Cüveynî, Alaaddin Ata Melik (1998), Tarih-i Cihan Güşa, Çeviren: Mürsel Öztürk, Kültür Bakanlığı, Ankara. | | 5 | Reşidüddin Fazlullah (2013), Camiüt-Tevârih, Haz. İsmail Aka ve Diğerleri, TTK Yayınları, Ankara. | | 6 | Mustafa Kafalı (1976), Altın Orda Hanlığının Kuruluş ve Yükseliş Devirleri, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 15.04.2024 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 05.06.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 8 | 40 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 10 | 50 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|