Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/tarih
Tel: +90 0462 3773214
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TRH3042Altınorda Tarihi2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüTARİH BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Derya DERİN PAŞAOĞLU
Diğer Öğretim ÜyesiDr. Öğretim Üyesi Mustafa ALTUNBAY
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Deşt-i Kıpçak coğrafyasında Cuçi Ulusunun oluşumunu ve Altın Orda Hanlığının tesisini kavratmak. Altın Orda Hanlığının Türk-İslâm devleti olmasındaki faktörleri tespit edip, kavratmak. Altın Orda Hanlığının çağdaşı olan Türk-İslâm devletleriyle ilişkilerini askeri, siyasi ve kültürel etkileşim ve mücadelelerini sonuçlarıyla değerlendirebilmek.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Deşt-i Kıpçak coğrafyasını ve Altın Orda Hanlığı dönemi kaynaklarını tanıyabileceklerdir 5,61,
ÖK - 2 : Altın Orda adının ortaya çıkışını ve ikili teşkilatlanmasını bileceklerdir.11,
ÖK - 3 : Cuci Ulusunun ve Altın Orda Hanlığı?nın tesisinde Türk kültür ve teşkilatının etkisini görebileceklerdir.1,31,
ÖK - 4 : Altın Ordanın ardılları Hanlıkları ve Hanlıkların Osmanlı-Rus ilişkilerindeki yerini tespit edebileceklerdir.1,3,5,61,
ÖK - 5 : Kırım Hanlığının Osmanlı Devletinin Karadenizin kuzeyi politikalarındaki yerini tespit edebileceklerdir1,21,
ÖK - 6 : Altın Orda Devleti ile Cengiz Han arasındaki bağlantıyı kurabileceklerdir.31,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Cengiz Han?ın toprak taksimatı ve Cuci ulusunun oluşumu izah edilecektir. Batu Han?ın Doğu Avrupa seferi ve Altın Orda Hanlığı?nın hâkimiyet sahası tespit edilecektir. Hanlığın Türk-İslâmlaşma süreci incelenecek ve etki eden faktörler tespit edilecektir. Hanlığın Türk-İslâm dünyası il ilişkileri incelenip sonuçları değerlendirilecektir. Hanlığın Sükûtu ve ardıllarının coğrafyadaki rolü tespit edilecek. Osmanlı-Rus ilişkilerinde hanlıkların rolü tespit edilecektir.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Deşt-i Kıpçak Coğrafyası
 Hafta 2Ana Kaynaklar
 Hafta 3Cuci Ulusu, Batu Hanın Doğu Avrupa Seferi Altın Orda Hanlığının Kuruluşu
 Hafta 4Berke Han Dönemi ve Türk-İslâm Dünyası ile İlişkiler
 Hafta 5Emir Nogay ve Altın Orda Hanlığındaki Yeri
 Hafta 6Özbek Han hakimiyetinde Altın Orda Hanlığının İslâmlaşması
 Hafta 7Canıbek Han ve Berdibek Han Dönemleri
 Hafta 8Fetret Devri
 Hafta 9ARA SINAV
 Hafta 10Toktamış Han Dönemi ve Timur Toktamış Mücadelesi
 Hafta 11Altın Orda Hanlığının Sükûtu; Kırım, Kazan, Kasım, Nogay, Astrahan, Sibir Hanlıklarının Yükselişi
 Hafta 12Kırın Hanlığının Osmanlı Himayesine Girişi
 Hafta 13Kazan ve Kasım Hanlığının Rus Hakimiyetine Girişi
 Hafta 14Kırım Hanlığının Osmanlı Himayesinden Çıkış (Küçük Kaynarca Antlaşması, Aynalıkavak Tenkihnamesi, Yaş Antlaşması)
 Hafta 1518. ve 19. Yüzyılda Kırım Tatar ve Nogay Göçleri
 Hafta 16DÖNEM SONU SINAVI
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Ötemiş Hacı (2009),Cengiznâme, Haz. İlyas Kamalov TTK Yay., Ankara.
2Abdülgaffar Kırımî (2014), Umdetül-Ahbâr, Haz. Derya Derin Paşaoğlu, Kazan.
3Moğolların Gizli Tarihi (Yazılışı: 1240) 1986, Terc. Ahmet Temir, TTK, Ankara.
4Cüveynî, Alaaddin Ata Melik (1998), Tarih-i Cihan Güşa, Çeviren: Mürsel Öztürk, Kültür Bakanlığı, Ankara.
5Reşidüddin Fazlullah (2013), Camiüt-Tevârih, Haz. İsmail Aka ve Diğerleri, TTK Yayınları, Ankara.
6Mustafa Kafalı (1976), Altın Orda Hanlığının Kuruluş ve Yükseliş Devirleri, İstanbul.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 15.04.2024 1 50
Dönem sonu sınavı 16 05.06.2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Arasınav için hazırlık 5 8 40
Kısa sınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 5 10 50
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü120