|
TRH2056 | Türk Demokrasi Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mehmet OKUR | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Uğur ÜÇÜNCÜ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Demokrasi ile ilgili temel kavramları açıklayarak, Türkiye'de anayasal gelişmeler ve demokratikleşme sürecini ortaya koymak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Öğrenciler, demokrasi ile ilgili temel kavramları öğrenecek ve dünyadaki demokratik gelişmeler hakkında genel bilgi sahibi olacaklardır. | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | Osmanlıdan Cumhuriyete yönetilenlerin yönetime katılma süreci ve bu süreçteki idari ve hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | 1,2 | 1, | ÖK - 3 : | Deste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapabileceklerdir. | 1,2 | 1, | ÖK - 4 : | Siyasal, sosyal ve anayasal gelişmeleri ders sürecinde edinmiş oldukları metod sayesinde daha bilinçli yorumlayacaklardır. | 1,2 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu ders kapsamında demokrasi ile ilgili temel kavramlar açıklanarak, Osmanlı'dan Cumhuriyete yönetilenlerin yönetime katılması yollarının açılma süreci, anayasal gelişmeler, yönetime katılımı sağlayan idari ve hukuki kurumlar, siyasal partiler ve seçimler ele alınır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin ve kaynakların tanıtımı | | Hafta 2 | Demokrasi kavramı ve tarih boyunca geçirdiği değişim | | Hafta 3 | Osmanlı Devleti'ndeki anayasal hareketlerin başlangıcı olarak Senet-i İttifak | | Hafta 4 | Tanzimat ve Islahat fermanları | | Hafta 5 | Kanun-ı Esasi'nin İlanı ve anayasalı mutlakıyet rejimi | | Hafta 6 | İlk siyasal örgütler (İttihat ve Terakki Cemiyeti ve Diğer Örgütler) | | Hafta 7 | Kanun-i Esasi üzerindeki 1909 değişiklikleri | | Hafta 8 | Milli Mücadele Dönemi ve Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | TBMM'nin açılması ve bu meclisin gerçekleştirdiği radikal değişiklikler, Saltanat ve Hilafetin Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı | | Hafta 11 | 1924 Anayasası ve Türk Demokrasi Tarihindeki Yeri | | Hafta 12 | Kısa Sınav | | Hafta 13 | Çok Partili Hayata Geçiş Denemeleri | | Hafta 14 | 1946 Seçimleri, Demokrat Parti ve çok partili hayata geçiş | | Hafta 15 | 27 Mayıs 1960 Darbesi, 1971 Muhtırası, 1980 Darbesi ve Türk siyasi hayatına etkileri | | Hafta 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
1 | Çavdar, Tevfik, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi, İmge Yay., Ankara, 1995.Lewis, Bernard, Modern Türkiye | | 2 | Shaw, Stanford J. Modern Türkiye'nin Doğuşu, TTK Basımevi, Ankara, 1996. | | 3 | Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasal Partiler, İletişim Yay., İstanbul, 2009. | | |
1 | Şenel, Alaaddin, Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat Yay, İstanbul, 2011. | | 2 | Shaw, Ezel Kural, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, I-II, E Yay., İstanbul, 1983.Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye | | 3 | İnan, Afet, Medeni Bilgiler ve M. Kemal Atatürk'ün El Yazmaları, TTK Basımevi, 1988.Goloğlu, Mahmut, Tek Partili Cumhuriyet, İş Bankası Yay, İstanbul, 2009. | | 4 | Ahmad, Feroz, Demokrasi Sürecinde Türkiye, Hil Yayınları, İstanbul, 1996. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16/04/2024 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 04/06/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 13 | 26 | Arasınav | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 6 | 4 | 24 | Diğer 2 | 2 | 11 | 22 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|