|
TRH2046 | Osmanlı Eğitim Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Sebahattin USTA | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Hikmet ÖKSÜZ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Osmanlı Devleti'nde eğitim-öğretim açısından yapılan çalışmalar ve eğitimin yeniden yapılanma dönemi. Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyeti'ne kadar eğitimin aşamalarının öğretilmesi. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Osmanlı Devletindeki Eğitim Sisteminin nasıl işlediğini öğrenir | 1 | 1, | ÖK - 2 : | Osmanlı Eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler, Osmanlı Eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar. | 1 | 1, | ÖK - 3 : | Osmanlı Eğitimi Tarihi literatürünü bilir, Tanzimattan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir. | 1 | 1, | ÖK - 4 : | Derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır. | 1 | 1, | ÖK - 5 : | Osmanlı Eğitiminin temel değerlerini öğrenecekler. | 1 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan modernleşme dönemine kadar temel eğitim kurumu olan medreseler, sıbyan Mektepleri ve Enderun Mekteplerinin eğitim yöntemlerinin incelenmesi. Eğitimde modernleşme, merkezileşme çabaları ve yeni eğitim kurumu. Darülfünunun kuruluşu, Osmanlı'da eğitim tarihi, modernleşme sürecinde geçirdiği aşamalar ve sonuçları. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Kuruluş Döneminde Osmanlıda eğitim ve öğretim kurumları: Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mektebi | | Hafta 2 | Fatih döneminde Medreseler ile ilgili yapılan yenilikler | | Hafta 3 | Medrese Eğitiminin örgütlenme çalışmaları | | Hafta 4 | Askeri Eğitim kurumları ve Enderun Mektebi | | Hafta 5 | Askeri Eğitimde Modernleşme girişimleri | | Hafta 6 | II Mahmut döneminde eğitim alanında yapılan yenilikler | | Hafta 7 | Tanzimat döneminde Osmanlı eğitiminde yeniden yapılanma
| | Hafta 8 | Eğitimde Merkezileşme: Maarif-i Umumiye Nezareti?nin kurulması
| | Hafta 9 | ARASINAV | | Hafta 10 | Yeni kurulan eğitim kurumları: Mektepler
| | Hafta 11 | Tanzimat döneminde yüksek öğrenim: Darülfünun | | Hafta 12 | Encümen-i Daniş ve faaliyetleri | | Hafta 13 | II. Abdülhamid döneminde Eğitim | | Hafta 14 | II. Meşrutiyetten Cumhuriyete Osmanlıda Eğitim
| | Hafta 15 | Genel Değerlendirme | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, İstanbul, 1993 | | 2 | Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul, 1991 | | 3 | İlhan Tekeli-Selim İlkin, Osmanlı Devletinde Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Ankara, 1992 | | 4 | Bayram Kodaman, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, Ankara, 1988 | | 5 | Mehmet İpşirli, Enderun, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. XI, İstanbul, 1995, s. 185187 | | 6 | Hasan Akgündüz, Osmanlı Medrese Sistemi, İstanbul, 1997 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 18/04/2022 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/06/2022 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 60 |
|