Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/tarih
Tel: +90 0462 3773214
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TRH2046Osmanlı Eğitim Tarihi2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüTARİH BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Sebahattin USTA
Diğer Öğretim ÜyesiProf. Dr. Hikmet ÖKSÜZ
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Osmanlı Devleti'nde eğitim-öğretim açısından yapılan çalışmalar ve eğitimin yeniden yapılanma dönemi. Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyeti'ne kadar eğitimin aşamalarının öğretilmesi.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Osmanlı Devletindeki Eğitim Sisteminin nasıl işlediğini öğrenir11,
ÖK - 2 : Osmanlı Eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler, Osmanlı Eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar.11,
ÖK - 3 : Osmanlı Eğitimi Tarihi literatürünü bilir, Tanzimattan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir.11,
ÖK - 4 : Derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır.11,
ÖK - 5 : Osmanlı Eğitiminin temel değerlerini öğrenecekler.11,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan modernleşme dönemine kadar temel eğitim kurumu olan medreseler, sıbyan Mektepleri ve Enderun Mekteplerinin eğitim yöntemlerinin incelenmesi. Eğitimde modernleşme, merkezileşme çabaları ve yeni eğitim kurumu. Darülfünunun kuruluşu, Osmanlı'da eğitim tarihi, modernleşme sürecinde geçirdiği aşamalar ve sonuçları.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Kuruluş Döneminde Osmanlıda eğitim ve öğretim kurumları: Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mektebi
 Hafta 2Fatih döneminde Medreseler ile ilgili yapılan yenilikler
 Hafta 3Medrese Eğitiminin örgütlenme çalışmaları
 Hafta 4Askeri Eğitim kurumları ve Enderun Mektebi
 Hafta 5Askeri Eğitimde Modernleşme girişimleri
 Hafta 6II Mahmut döneminde eğitim alanında yapılan yenilikler
 Hafta 7Tanzimat döneminde Osmanlı eğitiminde yeniden yapılanma
 Hafta 8Eğitimde Merkezileşme: Maarif-i Umumiye Nezareti?nin kurulması
 Hafta 9ARASINAV
 Hafta 10Yeni kurulan eğitim kurumları: Mektepler
 Hafta 11Tanzimat döneminde yüksek öğrenim: Darülfünun
 Hafta 12Encümen-i Daniş ve faaliyetleri
 Hafta 13II. Abdülhamid döneminde Eğitim
 Hafta 14 II. Meşrutiyetten Cumhuriyete Osmanlıda Eğitim
 Hafta 15Genel Değerlendirme
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, İstanbul, 1993
2Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul, 1991
3İlhan Tekeli-Selim İlkin, Osmanlı Devleti’nde Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Ankara, 1992
4Bayram Kodaman, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, Ankara, 1988
5Mehmet İpşirli, “Enderun”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. XI, İstanbul, 1995, s. 185–187
6Hasan Akgündüz, Osmanlı Medrese Sistemi, İstanbul, 1997
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 18/04/2022 1 50
Dönem sonu sınavı 16 07/06/2022 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 1 14 14
Arasınav için hazırlık 6 1 6
Arasınav 2 1 2
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 1 8
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü60