|
TRH3045 | Tarihsel Sosyoloji | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Bayram SEVİNÇ | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğretim Üyesi Serdal Fidan | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu derste, tarihsel sosyolojiye yönelik olarak farklı entellektüel geleneklerden beslenen kuramsal tartışmalar değerlendirilecektir. Bunun için gerek Batı dünyasından, gerekse de Batı-dışı dünyadan karşılaştırmalı tarihsel olay incelemeleri gerçekleştirilecektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Günümüz dünyasının gelişiminde anahtar rol oynayan süreç ve şartları tasvir edip tanımlayabileceklerdir. | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | Çağdaş sosyal fenomeni tarihsel bağlama yerleştirebileceklerdir. | 3,4 | 1, | ÖK - 3 : | Tarihsel süreçleri ve sosyal değişmeyi anlamama biçimimizi şekillendiren tarih ve felsefesi ve teorileri akımlarını tanıyabileceklerdir. | | 1, | ÖK - 4 : | Diğer sosyal biçimlenmelerle kıyaslandığında ayrıcalıklı batılı modern düşüncelerin şartlarına eleştirel bir yaklaşım geliştireceklerdir. | 12,13,14,15 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarihsel sosyolojinin eklektiği; Tarihsel sosyolojide araştırma stratejileri; Toplumsallık ve zamansallık; Tarihsel tikellik ve genelleştirme; Tarihin çeşitliliği; Tarihsici yaklaşım yerine tarihsel değişiklikleri sistematik ve teorik olarak açıklama imkanı; Karşılaştırmalı tarihsel çözümlemede holistik yöntem; Tarihsel öznelerle diyalog yada tarihi yeniden yazmak; Avrupa tarihi; Osmanlı ve Türkiye toplumsal tarihi.M. Bloch, F. Braudel, K. Polanyi, I, Wallerstein, C. Tilly, P. Anderson, B. Moore ve E.P. Thompson gibi düşün adamlarının tarihsel toplumsal çözümlemeleri üzerinde durulmaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Tarih sosyoloji ilişkilerinin sınırları ve kaynakları | | Hafta 2 | Tarihsel sosyolojinin tanımı: zorunlu birliktelik | | Hafta 3 | Bir disiplin olarak tarih ve sosyolojinin teşekkül süreci | | Hafta 4 | Tarihsel Sosyolojinin Tarihi: yeni bir başlangıç | | Hafta 5 | Tarihsel Sosyoloji ve Marc Bloch | | Hafta 6 | Tarihsel Sosyoloji ve Karl Polanyi | | Hafta 7 | Tarihsel Sosyoloji ve S.N. Eisenstadt | | Hafta 8 | Tarihsel Sosyoloji ve Reinhard Bendix | | Hafta 9 | Tarihsel Sosyoloji ve Perry Anderson | | Hafta 10 | Tarihsel Sosyoloji ve E.P. Thompson | | Hafta 11 | Tarihsel Sosyoloji ve CharlesTilly | | Hafta 12 | Tarihsel Sosyoloji ve Immanuel Wallerstein | | Hafta 13 | Tarihsel Sosyoloji ve Barigton Moore | | Hafta 14 | Tarihsel Sosyolojide Yeni Gündemler | | Hafta 15 | Genel Değerlendirme | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Skocpol, Theda, 1999, Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ankara. | | |
1 | Özdalga, Elizabeth, 2009, Tarihsel Sosyoloji, Doğu-Batı Yayınları, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 26-11-2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 16-01-2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 2 | 4 | 8 | Arasınav | 2 | 4 | 8 | Ödev | 2 | 10 | 20 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Dönem sonu sınavı | 4 | 3 | 12 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|