Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/tarih
Tel: +90 0462 3773214
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TRH3045Tarihsel Sosyoloji2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüTARİH BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Bayram SEVİNÇ
Diğer Öğretim ÜyesiDr. Öğretim Üyesi Serdal Fidan
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu derste, tarihsel sosyolojiye yönelik olarak farklı entellektüel geleneklerden beslenen kuramsal tartışmalar değerlendirilecektir. Bunun için gerek Batı dünyasından, gerekse de Batı-dışı dünyadan karşılaştırmalı tarihsel olay incelemeleri gerçekleştirilecektir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Günümüz dünyasının gelişiminde anahtar rol oynayan süreç ve şartları tasvir edip tanımlayabileceklerdir.1,21,
ÖK - 2 : Çağdaş sosyal fenomeni tarihsel bağlama yerleştirebileceklerdir.3,41,
ÖK - 3 : Tarihsel süreçleri ve sosyal değişmeyi anlamama biçimimizi şekillendiren tarih ve felsefesi ve teorileri akımlarını tanıyabileceklerdir.1,
ÖK - 4 : Diğer sosyal biçimlenmelerle kıyaslandığında ayrıcalıklı batılı modern düşüncelerin şartlarına eleştirel bir yaklaşım geliştireceklerdir.12,13,14,151,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Tarihsel sosyolojinin eklektiği; Tarihsel sosyolojide araştırma stratejileri; Toplumsallık ve zamansallık; Tarihsel tikellik ve genelleştirme; Tarihin çeşitliliği; Tarihsici yaklaşım yerine tarihsel değişiklikleri sistematik ve teorik olarak açıklama imkanı; Karşılaştırmalı tarihsel çözümlemede holistik yöntem; Tarihsel öznelerle diyalog yada tarihi yeniden yazmak; Avrupa tarihi; Osmanlı ve Türkiye toplumsal tarihi.M. Bloch, F. Braudel, K. Polanyi, I, Wallerstein, C. Tilly, P. Anderson, B. Moore ve E.P. Thompson gibi düşün adamlarının tarihsel toplumsal çözümlemeleri üzerinde durulmaktadır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Tarih sosyoloji ilişkilerinin sınırları ve kaynakları
 Hafta 2Tarihsel sosyolojinin tanımı: zorunlu birliktelik
 Hafta 3Bir disiplin olarak tarih ve sosyolojinin teşekkül süreci
 Hafta 4Tarihsel Sosyolojinin Tarihi: yeni bir başlangıç
 Hafta 5Tarihsel Sosyoloji ve Marc Bloch
 Hafta 6Tarihsel Sosyoloji ve Karl Polanyi
 Hafta 7Tarihsel Sosyoloji ve S.N. Eisenstadt
 Hafta 8Tarihsel Sosyoloji ve Reinhard Bendix
 Hafta 9Tarihsel Sosyoloji ve Perry Anderson
 Hafta 10Tarihsel Sosyoloji ve E.P. Thompson
 Hafta 11Tarihsel Sosyoloji ve CharlesTilly
 Hafta 12Tarihsel Sosyoloji ve Immanuel Wallerstein
 Hafta 13Tarihsel Sosyoloji ve Barigton Moore
 Hafta 14Tarihsel Sosyolojide Yeni Gündemler
 Hafta 15Genel Değerlendirme
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Skocpol, Theda, 1999, Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ankara.
 
İlave Kaynak
1Özdalga, Elizabeth, 2009, Tarihsel Sosyoloji, Doğu-Batı Yayınları, Ankara.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 26-11-2023 1 50
Dönem sonu sınavı 16 16-01-2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 2 14 28
Arasınav için hazırlık 2 4 8
Arasınav 2 4 8
Ödev 2 10 20
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 4 16
Dönem sonu sınavı 4 3 12
Toplam Çalışma Yükü120