|
TRH2045 | Osmanlılarda İskan Göç ve Nüfus Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Mustafa ALTUNBAY | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Miraç Tosun | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Osmanlı Devleti'nin daha kuruluş döneminde planlı biçimde yürütülen iskan hareketinin ilerleyen aşamada devleti nasıl desteklediğini ve büyümesine katkı sağladığını rahatlıkla algılayabilecekler. Osmanlı Devleti'nin gerilemeye başladığı esnada savaşların ve işgallerin getirdiği en önemli yıkım olan göç olgusu ile birlikte devletin yaşadığı kaos süreci ve bundan çıkış arayışlarını rahatlıkla kavrayabileceklerdir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Öğrenciler, Osmanlı Devletinin kuruluş dönemi esnasında sistematik biçimde başlayan Türklerin Balkanlara iskan hareketinin ilerleyen aşamada bölgede kalıcılığını güçlendirmesini algılayabileceklerdir. | 1,2,5,6 | 1, | ÖK - 2 : | Balkanlarda Türk İslam kültürü ve kimliğinin nasıl yapılandırıldığını ve hangi süreçlerden geçtiğini anlamayı kolaylaştırabilecektir. | 1,2,4,5 | 1, | ÖK - 3 : | Osmanlı Devletinin yaşadığı gerileme ve dağılma sürecinde kaybedilen Kırım, Kafkasya ve Balkanlar gibi bölgelerden gelen göçmenlerin İstanbul ve Anadoluya yeniden iskanı sonucu oluşan yeni statükoyu anlama ve izah etmede bilgi sahibi olabileceklerdir. | 1,2,3,5 | 1, | ÖK - 4 : | Öğrenciler, Osmanlı dönemine dair iskan ve göç hususlarında araştırma veya seminerlerde bilgilerini yansıtabilecek düzeye ulaşabileceklerdir. | 1,2,3,6 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Osmanlıların 14. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Balkanlar'da yayılmalarıyla birlikte başlayan iskan ve göç hareketi, ilerleyen süreçte dahi devam etmiştir. Bu bölgedeki iskan ve göç hareketinin hangi şartlarda ve nasıl yürütüldüğü, bunun idari ve askeri açıdan katkıları, bölgenin Türk -İslam hüviyetine bürünme süreci üzerinde durulacaktır. Osmanlı Devleti'nin gerilemeye başlamasıyla birlikte bu kez 18. yüzyılın ikinci yarısından itibaren kaybedilen topraklardaki Türk ve müslüman unsurların geriye göç etmeleri, Balkanlar, Kırım ve Kafkasya'dan yoğun olarak özellikle Anadolu ve İstanbul'a göç edenlerin boyutu ve devletin aldığı önlemler işlenecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Türklerin Toplumsal Hayatında İskan ve Göç Kavramları | | Hafta 2 | Selçuklu Çağında Türklerin Anadoluya göçleri | | Hafta 3 | Osmanlı Devletinin Kuruluş Döneminde Balkanları Fethi | | Hafta 4 | Türklerin Balkanlara Yönelik İskan Hareketi | | Hafta 5 | İskanı Kolaylaştıran etkenler ve Dervişlerin Rolü | | Hafta 6 | Türklerin İskanı ile Balkanlardaki Kırsal ve Kentsel yapıya etkisi | | Hafta 7 | İskanda görevli memurlar | | Hafta 8 | Anadoluda göçerlerin yerleşik hayata geçirilme projesi | | Hafta 9 | Ara Sınav
| | Hafta 10 | XVII ve XVIII. yüzyıllarda Osmanlı Devletinin duraklama ve gerileme dönemi
| | Hafta 11 | Kırım Türklerinin Rumeli ve Anadoluya Göçü
| | Hafta 12 | Kafkasyadan 1864de Çerkezlerin Zorunlu Göçü
| | Hafta 13 | Osmanlı Rus Harbi (1877 1878) sonucu Rumeliden Türklerin Göçü
| | Hafta 14 | Osmanlı Avrupasının Kaybı (1912 1913) ve Balkanlardan İstanbul ve Anadoluya Göç Hareketi
| | Hafta 15 | Göçler Karşısında Osmanlı Devletinin Aldığı Önlemler ve Muhacirin Komisyonunun Faaliyetleri
| | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | İpek, N, 2006, İmparatorluktan Ulus Devlete Göçler, Serander Yayınları, Trabzon. | | 2 | Orhonlu, C. 1987, Osmanlı İmparatorluğu'nda Aşiretlerin İskanı, Eren Yayınları, İstanbul. | | 3 | Barkan, Ö.L. 1951, Osmanlı İmparatorluğunda Bir İskân ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler, İÜ İktisat Fakültesi Mecmuası, İstanbul. | | 4 | Gökbilgin, M.T. 1957, Rumelide Yürükler, Tatarlar ve Evlâd-ı Fâtihân, Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul. | | 5 | Karpat, K. 2010, Osmanlıdan Günümüze Etnik
Yapılanma ve Göçler, Timaş Yayınları, İstanbul. | | 6 | Mc Carthy, J. 1995, Ölüm ve Sürgün, İnkılap Yayınları, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 01/12/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 17/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 10 | 2 | 20 | Diğer 2 | 8 | 2 | 16 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|