Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/tarih
Tel: +90 0462 3773214
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TARİH BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TRH2045Osmanlılarda İskan Göç ve Nüfus Tarihi2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüTARİH BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Mustafa ALTUNBAY
Diğer Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Miraç Tosun
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Osmanlı Devleti'nin daha kuruluş döneminde planlı biçimde yürütülen iskan hareketinin ilerleyen aşamada devleti nasıl desteklediğini ve büyümesine katkı sağladığını rahatlıkla algılayabilecekler. Osmanlı Devleti'nin gerilemeye başladığı esnada savaşların ve işgallerin getirdiği en önemli yıkım olan göç olgusu ile birlikte devletin yaşadığı kaos süreci ve bundan çıkış arayışlarını rahatlıkla kavrayabileceklerdir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Öğrenciler, Osmanlı Devletinin kuruluş dönemi esnasında sistematik biçimde başlayan Türklerin Balkanlara iskan hareketinin ilerleyen aşamada bölgede kalıcılığını güçlendirmesini algılayabileceklerdir.1,2,5,61,
ÖK - 2 : Balkanlarda Türk İslam kültürü ve kimliğinin nasıl yapılandırıldığını ve hangi süreçlerden geçtiğini anlamayı kolaylaştırabilecektir.1,2,4,51,
ÖK - 3 : Osmanlı Devletinin yaşadığı gerileme ve dağılma sürecinde kaybedilen Kırım, Kafkasya ve Balkanlar gibi bölgelerden gelen göçmenlerin İstanbul ve Anadoluya yeniden iskanı sonucu oluşan yeni statükoyu anlama ve izah etmede bilgi sahibi olabileceklerdir.1,2,3,51,
ÖK - 4 : Öğrenciler, Osmanlı dönemine dair iskan ve göç hususlarında araştırma veya seminerlerde bilgilerini yansıtabilecek düzeye ulaşabileceklerdir. 1,2,3,61,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Osmanlıların 14. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Balkanlar'da yayılmalarıyla birlikte başlayan iskan ve göç hareketi, ilerleyen süreçte dahi devam etmiştir. Bu bölgedeki iskan ve göç hareketinin hangi şartlarda ve nasıl yürütüldüğü, bunun idari ve askeri açıdan katkıları, bölgenin Türk -İslam hüviyetine bürünme süreci üzerinde durulacaktır. Osmanlı Devleti'nin gerilemeye başlamasıyla birlikte bu kez 18. yüzyılın ikinci yarısından itibaren kaybedilen topraklardaki Türk ve müslüman unsurların geriye göç etmeleri, Balkanlar, Kırım ve Kafkasya'dan yoğun olarak özellikle Anadolu ve İstanbul'a göç edenlerin boyutu ve devletin aldığı önlemler işlenecektir.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Türklerin Toplumsal Hayatında İskan ve Göç Kavramları
 Hafta 2Selçuklu Çağında Türklerin Anadoluya göçleri
 Hafta 3Osmanlı Devletinin Kuruluş Döneminde Balkanları Fethi
 Hafta 4Türklerin Balkanlara Yönelik İskan Hareketi
 Hafta 5İskanı Kolaylaştıran etkenler ve Dervişlerin Rolü
 Hafta 6Türklerin İskanı ile Balkanlardaki Kırsal ve Kentsel yapıya etkisi
 Hafta 7İskanda görevli memurlar
 Hafta 8Anadoluda göçerlerin yerleşik hayata geçirilme projesi
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10XVII ve XVIII. yüzyıllarda Osmanlı Devletinin duraklama ve gerileme dönemi
 Hafta 11Kırım Türklerinin Rumeli ve Anadoluya Göçü
 Hafta 12Kafkasyadan 1864de Çerkezlerin Zorunlu Göçü
 Hafta 13Osmanlı Rus Harbi (1877 1878) sonucu Rumeliden Türklerin Göçü
 Hafta 14Osmanlı Avrupasının Kaybı (1912 1913) ve Balkanlardan İstanbul ve Anadoluya Göç Hareketi
 Hafta 15Göçler Karşısında Osmanlı Devletinin Aldığı Önlemler ve Muhacirin Komisyonunun Faaliyetleri
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1İpek, N, 2006, İmparatorluktan Ulus Devlete Göçler, Serander Yayınları, Trabzon.
2Orhonlu, C. 1987, Osmanlı İmparatorluğu'nda Aşiretlerin İskanı, Eren Yayınları, İstanbul.
3Barkan, Ö.L. 1951, Osmanlı İmparatorluğunda Bir İskân ve Kolonizasyon Metodu Olarak Sürgünler, İÜ İktisat Fakültesi Mecmuası, İstanbul.
4Gökbilgin, M.T. 1957, Rumelide Yürükler, Tatarlar ve Evlâd-ı Fâtihân, Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
5Karpat, K. 2010, Osmanlıdan Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler, Timaş Yayınları, İstanbul.
6Mc Carthy, J. 1995, Ölüm ve Sürgün, İnkılap Yayınları, İstanbul.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 01/12/2023 1 50
Dönem sonu sınavı 16 17/01/2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 6 1 6
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 1 6
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 10 2 20
Diğer 2 8 2 16
Toplam Çalışma Yükü120