|
TRH2053 | Sanat Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Raziye Çiğdem ÖNAL | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Temel SAĞLAM | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Sanatın ve sanat tarihinin temel kavramlarını öğretmek, Tarihsel süreç içinde Prehistorik dönemlerden başlayarak, kronolojik olarak dönemlere göre sanat eserlerini, eserlerin yapıldığı dönemlerin sosyal yapısını ve eserlerin özelliklerini ve sanat tarihi terminolojisini öğretmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Sanatın nasıl ortaya çıktığını, temellerini, tarihsel olayları, bilimsel ve kültürel eğilimlerle bağlantılı olarak öğrenir. | 1,3,6 | 1, | ÖK - 2 : | Sanat tarihi içinde öncülük yapmış ve önemli yeri olan sanatçıları, sanat yapıtlarını malzeme ve teknikleri tanır. | 1,5 | 1, | ÖK - 3 : | Sanat tarihi terminolojisini öğrenir. | 6 | 1, | ÖK - 4 : | Sanat Tarihinin araştırma ve analiz yöntemlerini öğrenir. | 1,6 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Prehistorik dönemlerden 20. yüzyıla kadar geçen süreçte sanat ve kültürde çeşitli formal ve kavramsal stratejilerin incelenmesi, sanat tarihinin gelişimine dair bir kavrayış yaratılması, teorik metinlerin yanı sıra sanatın gelişimini etkileyen önemli sanatçılar, çeşitli akımlar ve eserlerin görseller üzerinden analiz edilmesidir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin konusu ve genel işleyişi hakkında bilgi verilmesi, dönem kaynaklarının tanıtımı, sanatın tanımı, türleri, sanat tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisi | | Hafta 2 | Tarih Öncesi Devirler (Taş Devri, Maden Devri) ve İlkçağ Uygarlıklarında Sanat (Anadolu'da Hitit, Urartu, Frig, Lidya; Mezopotamya'da Sümer, Akad, Asur, Babil Sanatı) | | Hafta 3 | İslam Öncesi Türk Sanatı (Hun, Göktürk, Uygur Sanatı) (Orta Asya) | | Hafta 4 | Antik Yunan Sanatı
| | Hafta 5 | Antik Mısır ve Roma Sanatı | | Hafta 6 | Bizans Sanatı
| | Hafta 7 | Avrupa Sanatı (Karolenj, Romanesk, Gotik, Rönesans, Barok) | | Hafta 8 | Türk İslam Mimarisinde Yapı Türleri ve Terminolojisi
| | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Erken İslam Sanatı | | Hafta 11 | Orta Çağ İslam Sanatı | | Hafta 12 | İlk Beylikler ve Anadolu Selçuklu Sanatı | | Hafta 13 | İkinci Beylikler Devri Sanatı | | Hafta 14 | Osmanlı Sanatı | | Hafta 15 | 20. yüzyılda sanat | | Hafta 16 | Bitirme sınavı | | |
1 | Güvemli, Z. (2005). Sanat tarihi. Varlık Yayınları, İstanbul. | | 2 | Özdal, M. A. ve Özdal E. (2021), Türk Sanatı ve Mimari I, KDY, İstanbul. | | 3 | Aslanapa, Oktay (1989). Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
| | 4 | Çoruhlu, Yaşar (2007). Erken Devir Türk Sanatı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. | | 5 | Ögel, Bahaddin (1991). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. İstanbul: TTK Yayınları. | | 6 | Ögel, Semra (1986). Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul: Matbaa Teknisyenleri Basımevi. | | |
1 | Altun, Ara (1988). Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
| | 2 | Kuban, Doğan (2021). Osmanlı Mimarisi. İstanbul: Yem Yayınevi. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 1 hafta | 18 Kasım 2024 | 1 saat | 50 | Dönem sonu sınavı | 1 hafta | 06 Ocak 2025 | 1 saat | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 60 |
|