|
EKO3007 | Yöneylem Araştırması - I | 3+0+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | EKONOMETRİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Tuba YAKICI AYAN | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin hedefi öğrencilere gerçek yaşam problemlerini modelleme ve rasyonel ve optimal çözüm metotları sunmaktır. Dersin sonunda öğrenciler problemleri anlama, modelleme, temel algoritmalarla çözme ve sonuçları yorumlama yeteneğine sahip olabileceklerdir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | yöneylem araştırması ile ilgili temel kavramları öğrenecekler. | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | gerçek yaşam problerini modelleyebilecekler. | 1,2 | 1, | ÖK - 3 : | çeşitli yöneylem araştırması tekniklerini uygulayabilecekler. | 1,2 | 1, | ÖK - 4 : | yöneylem araştırması teknikleri ile elde ettikleri bulguları ayrıntılı olarak yorumlayabilecekler. | 1,2 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Modelleme: Problemi formüle etme, bir matematiksel model kurma, Doğrusal programlamaya giriş: Doğrusal programlamanın varsayımları, doğrusal programlama modeli, Grafik çözüm metodu, Simpleks metodu : Simpleks metodunun özellikleri, Simpleks metodunun cebiri, optimal tablonun yorumlanması, simplekste dejenerasyon, Dual Simpleks metodu, Dualite teorisi ve duyarlılık analizi : Dual teorinin özellikleri, dualitenin ekonomik izahı, primal-dual ilişkiler, duyarlılık analizinde dualite teorisinin rolü, duyarlılık analizinin özellikleri, duyarlılık analizinin uygulanması ve yorumlarıTamsayılı programlama : Kesen yüzey algoritmalar |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Öğrenciler yöneylem araştırması ile ilgili temel kavramları öğrenecek. | | Hafta 2 | Yöneylem Araştırmasına model yaklaşımı | | Hafta 3 | Öğrenciler bazı yöneylem araştırması tekniklerini uygulamayı öğrenecek. | | Hafta 4 | Öğrenciler yöneylem araştırması ile ilgili bazı yeni tekniklerin uygulamsını yapmayı öğrenecek. | | Hafta 5 | Doğrusal Programlama problemlerinin çözümü: Grafik metod | | Hafta 6 | Doğrusal Programlama problemlerinin çözümü: Grafik metod | | Hafta 7 | Doğrusal Programlama problemlerinin çözümü: simpleks metod | | Hafta 8 | Doğrusal Programlama problemlerinin çözümü: simpleks metod | | Hafta 9 | Arasınv | | Hafta 10 | Simpleks metodun kuruluşu | | Hafta 11 | Tablo formunda simpleks metod | | Hafta 12 | Çoklu Optimal Çözümler | | Hafta 13 | Simpleks metodun teorisi | | Hafta 14 | Simpleks metodun gözden geçrilmesi | | Hafta 15 | Temel mümkün çözümler | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Öztürk, Ahmet, 2009, yöneylem Araştırması; Ekin Yayınevi, Bursa | | 2 | Bazaraa,Mokhhtar, Jarvis John J; 2007, Linear Pogramming and network Flows, Washington | | 3 | Hillier,Frederick S., Lieberman, Gerald J.; 1986, Introduction to Operations Research, Holden-Day, California | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | /11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | /01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 6 | 14 | 84 | Arasınav için hazırlık | 11 | 2 | 22 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 3 | 30 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 180 |
|