Türkçe | English
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://iibf.ktu.edu.tr/index.php?s=ceko
Tel: +90 0462 3772809
İİBF
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

CEK4014Türkiye'nin Toplumsal Yapısı3+0+0AKTS:5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiArş. Gör. Ayşula KURT
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu ders ile öğrencilerin Türkiye'nin geçmişten günümüze değişen ve değişmeyen sosyal ve kültürel yapısı hakkında genel bir bilgiye sahip olmaları, böylece ülkemizin toplumsal dinamiklerinin farkına varmaları ve onları değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Türkiye'nin geçmişten günümüze değişen siyasal, ekonomik ve toplumsal yapısını öğreneceklerdir.2,3,41,
ÖK - 2 : Türkiye'nin yaşadığı toplumsal sorunlar hakkında eleştirel bakış açısı geliştirebileceklerdir.2,3,41,
ÖK - 3 : Ülkenin sosyal problemlerine ilişkin siyasi ve ekonomik anlamda önerilerde bulunabilecek bir altyapıya sahip olacaklardır.2,3,41,
ÖK - 4 : ülkenin sosyal problemlerine iletişim bilimi perspektifinden yaklaşarak çözüm önerileri geliştirebileceklerdir.2,3,41,
ÖK - 5 : derste öğrendikleri bilgileri sınavda ya da sözlü sunumda rahatlıkla dile getirebileceklerdir.2,3,41,
ÖK - 6 : Türkiye'nin Eğitim sistemini analiz edip eksikliklerini dile getirebileceklerdir.2,3,4
ÖK - 7 : Türk aile yapısını tarihini ve olası geleceği ile ilgili fikir sahip olabileceklerdir.2,3,4
ÖK - 8 : Dünyada ve Türkiye'de şehirleşme sürecini analiz edebileceklerdir.2,3,4
ÖK - 9 : Türk gençlerinin sorunları hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.2,3,4
ÖK - 10 : Türkiye'nin genel sosyal yapısı analiz edip yorum yapabilecek bilgiye sahip olabileceklerdir.2,3,4
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bir toplumun yapısını sadece mevcut durum ve koşullar çerçevesinde değerlendirmek eksik bir yaklaşımdır. Çünkü her toplumun tarihinde süreklilik gösteren bir çizgi vardır. Bu çerçevede Türkiye'nin toplumsal yapısını anlamak için öncelikle Osmanlı mirasının etkilerine değinmek gerekmektedir. Osmanlı İmparatorluğu'nun ekonomik, siyasi, kültürel ve toplumsal yapısının Türkiye Cumhuriyeti'ne yansımaları, Osmanlı modernleşmesinin etkileri, yeni bir toplum yaratma idealindeki devrimlerin ortaya çıkardığı toplumsal yapı, demokratikleşme çabaları ve çok partili hayata geçiş denemeleri, 1950 seçimleri ve DP iktidarı, 1950'ler Türkiyesinde göç ve kentleşme sorunları, 1960 askeri darbesine giden süreç, 1961 Anayasası ve siyasal ve toplumsal hayata etkileri, 1960 ve 1970'lerde Türkiye'de ideolojik siyaset, demokrasiye ikinci darbe ve 1971 Muhtırası, 24 Ocak kararları ve 1980 askeri darbesine giden süreç, 80'lerdeki ekonomik değişimin toplumsal yapıya etkileri, yolsuzluk ve rüşvet olaylarının gölgesinde geçen 1990'lar Türkiye'sinin toplumsal genel görünümü ve 2000'lerde Türkiye'si ve küreselleşen dünyada Türkiye gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması Ders içeriğinin öğrencilere tanıtılması
 Hafta 2Toplumsal yapı kavramı ile ilgili kavramsal çerçeve Osmanlı İmparatorluğu'nun toplumsal yapısı
 Hafta 3Osmanlı mirasının yansımaları: Merkez-çevre ayrışması Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş Toplumsal yaşamın değişiminde etkili olan devrimler
 Hafta 4Cumhuriyet Dönemi'nde Türkiye'nin toplumsal yapısı Türk modernleşmesinin yöntem ve problemleri
 Hafta 5Tek parti dönemi ve toplumsal yapısı Türkiye'de çok partili sisteme geçiş çabaları ve yaşanan sorunlar Kısa sınav
 Hafta 6Demokrat Parti ve çok partili hayata geçiş DP iktidarı ve iktisat politikaları Tarımda makineleşme, göç ve kentleşme sorunları
 Hafta 71960 Türkiye'sinin genel görünümü 27 Mayıs 1960 askeri darbesi ve sonuçları
 Hafta 81970'ler Türkiyesinin genel görünümü 1
 Hafta 9Yarıyıl içi sınav
 Hafta 101980 Türkiye'sinin toplumsal açıdan genel görünümü 24 Ocak kararları ve ekonomik değişim 12 Eylül 1980 askeri darbesi ve sonrası dönem
 Hafta 111980 sonrası zihinsel, toplumsal ve siyasal değişim Türkiye'de kültür tartışmaları: Populer kültür, doğu-batı sentezi tartışması, yeni tüketim kültürü
 Hafta 12Tasarruf toplumundan tüketim toplumuna geçiş Kimlik örneği olarak arabesk kültür Kısa sınav
 Hafta 131990'lar Türkiyesinin genel görünümü Yolsuzluk, rüşvet ve anomi
 Hafta 142000'ler Türkiye'sinin genel görünümü Küreselleşme ve Türkiye'ye etkileri
 Hafta 15Türkiye'nin bugünü ve yarını: Türkiye'de yaşanan toplumsal dönüşümler ve güncel tartışmalar
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Dünden Bugüne Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, 2011, Ed: Memed Zencirkıran, Dora Yayıncılık, Bursa.Kongar, Emre. 2010; 21. Yüzyılda Türkiye: 2000'li Yıllarda Türkiye'nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
 
İlave Kaynak
1Ahmad, Faroz. 2009; Modern Türkiye'nin Oluşumu, Kaynak Yayınları, İstanbul.Mardin, Şerif. 2008; Türk Modernleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 1 50
Dönem sonu sınavı 16 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 1 14 14
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 15 1 15
Arasınav 1 1 1
Uygulama 0 0 0
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 20 1 20
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 0 0 0
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü93