|
MDM2002 | Cevher Zenginleştirme | 2+0+2 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat laboratuar | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İbrahim ALP | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Tuncay USLU | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders; öğrencilerin, cevher hazırlamada süren gelişmeleri daha iyi anlayabilmesi, metallurjik değerlendirmeleri yapabilmesi, etkinliği hesaplayabilmesi ve maliyet hesabı yapabilmesini sağlamak için temel zenginleştirme prosesleri üzerine bilgisini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Endüstriyel uygulamalardan örnekler verilerek bir cevher zenginleştirme tesisi akım şemasının nasıl oluşturabileceği konusunda öğrenci eğitilmektedir. Cevher zenginleştirmede kullanılan yöntem ve ekipmanlar tanıtılarak en son gelişmeler incelenmektedir. Öğrencilere proseslerin performansını ve ekonomik etkinliğini değerlendirme yeteneği kazandırılmaya çalışılmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | minerallerin fiziksel özelliklerini tanımlayabilecekler ve zenginleştirme yöntemleri ile ilişkisini açıklayabilme becerisi kazanacaktır. | 2,5 | 1,4, | ÖK - 2 : | cevherlerin zenginleştirilmesinde kullanılan çeşitli teknikleri uygulayabilme becerisi kazanacaktır. | 2,5 | 1,4, | ÖK - 3 : | prosesten elde edilen verileri değerlendirebileceklerdir. | 2,5 | 1,4, | ÖK - 4 : | temel cevher zenginleştirme akış şeması geliştirme yeteneğini kazanacaktır. | 2,5 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Cevher hazırlamanın tanımı, tarihi, gelişimi, nedenleri ve çalışma alanları, cevher hazırlamada yararlanılan mineral özellikleri, zenginleştirme yöntemleri, yöntem seçimi, temel devre tertipleri ve sonuçların değerlendirilmesi, tane serbestleşmesi, boyuta göre sınıflandırma ve ayıklama, özgül ağırlık farkı ile zenginleştirme, tabaka halinde akan akışkan ortamda zenginleştirme, manyetik ayırma, elektrostatik ayırma, kimyasal zenginleştirme, başlıca ticari mineraller ve özellikleri. Cevher zenginleştirme işlemlerinde yeni gelişmeler. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Tanımlar, çalışma alanı. | | Hafta 2 | Yöntemler, yararlanılan Özellikler.
| | Hafta 3 | Yöntem Seçimi, devre tertipleri. Uygulama. | | Hafta 4 | Sonuçların değerlendirilmesi. Uygulama. | | Hafta 5 | Boyuta göre sınıflandırma ile zenginleştirme. Deney. | | Hafta 6 | Ayıklama ile zenginleştirme. | | Hafta 7 | Özgül ağırlığa göre zenginleştirme prensipleri. | | Hafta 8 | Ağır Ortam Ayırıcıları Tanıtımı, Uygulamaları. Deney. | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Jig ile Zenginleştirme. Deney. | | Hafta 11 | Sallantılı Masa İle zenginleştirme. Deney. | | Hafta 12 | Koni ve Spiral ile Zenginleştirme. | | Hafta 13 | Santrifüjlü Gravite ayırıcıları ile zenginleştirme. | | Hafta 14 | Manyetik Ayırıcılar İle Zenginleştirme. Deney. | | Hafta 15 | Elektrostatik Ayırıcılar ile Zenginleştirme. | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Önal, G., 1985; Cevher Zenginleştirme Yöntemleri, İTÜ, İstanbul. | | 2 | Önal, G., 1994; Cevher Hazırlama El Kitabı, YMG Vakfı, İstanbul. | | |
1 | Burt, R.O.,1984; Gravity concentration technology, Elsevier. | | 2 | Svoboda, J., 1985; Magnetic methods for the treatment of minerals, Elsevier. | | 3 | Wills, B.A., 1992; Mineral Processing Technology, 5th edition, Pergamon Press. | | 4 | Cevher zenginleştirme üzerine yapılmış araştırma sonuçları ile ilgili makale ve bildiriler. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 30 | Laboratuar sınavı | 4 7 11 13 15 | | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 10 | 40 | Laboratuar çalışması | 2 | 5 | 10 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 70 |
|