Türkçe | English
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM) - %30 İngilizce
Ders Bilgi Paketi
http://www.muhfak.ktu.edu.tr/maden/index.htm
Tel: +90 0462 3257406 , 3773153
MF
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM) - %30 İngilizce
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MINE3005Operational Research2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Uzay KARAHALİL
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim Diliİngilizce
StajYok
 
Dersin Amacı:
Öğrencilere bilimsel/matematiksel karar verme tekniklerinin Maden Mühendisliği alanında kullanımını; sistem, disiplinler arası ve bilimsel yaklaşımları gözeterek öğretmek. Doğrusal programlama ve amaç programlama teknikleri yardımıyla, kısıtlı maden kaynaklarından en uygun düzeyde yararlanmak üzere model kurma, çözme ve sonuçlarını analiz etme becerisi kazandırmak.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Yöneylem araştırmasının tarihçesi, tanımı, farklı teknikleri ve model çözümünde kullanılan yazılımlar hakkında bilgi sahibi olurlar2,31,3,
ÖK - 2 : Yöneylem araştırması tekniklerinin madencilik sektöründeki önemini açıklar ve kullanım alanlarını tanımlar2,31,3,
ÖK - 3 : Gerçek madencilik problemlerinin doğrusal programlama ve amaç programlama teknikleri yardımıyla modelini kurar2,31,3,
ÖK - 4 : Kurulmuş bir modeli grafik yöntem, simpleks yöntem ve bilgisayar programları ile çözer, çıktıları problem yapısı ile ilişkilendirerek yöneticiye takdim eder2,31,3,
ÖK - 5 : Model çıktılarını analiz eder, yorumlar ve her bir kısıtın ya da katsayı değişikliğinin amaca ve çıktılara olan etkilerini belirler2,31,3,
ÖK - 6 : Problemin sahibi kurumdaki olası risk ve fırsatları değerlendirerek alternatif çözüm yolları sunar2,31,3,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Yöneylem araştırmasının temel prensipleri, sistem, model, amaç-kısıtlayıcılar gibi temel kavramların tanıtımı, tarihçe ve madencilik bilim dalları ile ilişkisi, yöneylem araştırmasının temel öğeleri. Model kurma ve çözme, çözümün denenmesi ve uygulanması, modelleme yöntemleri, doğrusal ve amaç programlama, bu yöntemlerin madencilik sorunlarına uygulanması. Doğrusal programlamanın (DP) yapısı, bileşenleri, örnek problemlerin DP ile modellerinin kurulması, madencilik problemlerin DP ile modellerinin kurulması, grafik ve simpleks yöntemleri ile çözümleri. Duyarlılık analizi (ekonomik analiz), DP model çözümlerinde dualite kavramı, kaynak değerlerinin, amaç fonksiyonu katsayılarının ve yeni bir ürün eklenmesinin duyarlılıkları. LINDO programının tanıtımı ve uygulamaları. Amaç programlamaya giriş, amaç programlama modellerinin kurulması, amaçların ve önceliklerinin belirlenmesi, değiştirilmiş simpleks yöntemi ile çözümleri. Örnek problemlerin amaç Programlama ile çözümü.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Yöneyleme araştırmasına giriş (tanım ve tarihçe), maden mühendisliğinde kullanım alanları
 Hafta 2Yöneylem araştırmasının temel prensipleri, sistem, model, amaç-kısıtlayıcılar gibi temel kavramların tanıtımı
 Hafta 3Doğrusal programlamaya (DP) giriş
 Hafta 4Örnek problemlerin DP ile modellerinin kurulması
 Hafta 5Madencilik problemlerinin DP ile modellerinin kurulması
 Hafta 6DP modellerinin çözümü: Grafik Yöntemi
 Hafta 7DP modellerinin çözümü: Simpleks Yöntemi
 Hafta 8Duyarlılık analizi (Ekonomik analiz)
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Duyarlılık analizi (Ekonomik analiz, devam)
 Hafta 11LINDO programının tanıtımı ve uygulamaları
 Hafta 12Tamsayılı Programlama
 Hafta 13Madencilik problemlerin TP ile modellerinin kurulması
 Hafta 14Amaç programlamaya giriş: model kurma ve çözüm
 Hafta 15Örnek problemlerin Amaç Programlama tekniği ile çözümü
 Hafta 16Yarıyıl sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Winston, W.L. 2004; Operations Research: Applications and Algorithms, Fourth Edition, Thomson, ISBN 0-534-38058-1, 1418 p.
2Hillier, F.S., Lieberman, G.J., 1990; Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, NewYork,5. Baskı
 
İlave Kaynak
1Halaç, O. 1991; Kantitatif Karar Verme Teknikleri (Yöneylem Araştırması), 3. Baskı, Evrim Dağıtım, İstanbul.
2Anderson, D.R., Sweeney, D.J., Williams, T.A. 1997; An İntroduction to Management Science, Quantitative Approaches to Decision Making, Eighth Edition, West Publishing Com., Minneapolis.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 11/11/2022 1 30
Ödev 12 02/12/2022 1 20
Dönem sonu sınavı 16 04/01/2023 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 15 30
Sınıf dışı çalışma 1 3 3
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 5 4 20
Arasınav 1 1 1
Uygulama 1 15 15
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 4 5 20
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 5 30
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 0 0 0
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü120