|  | 
 | IST4019 | Yapay Zekaya Giriş | 4+0+0 | AKTS:6 |  | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi |  | Ders Duzeyi | Lisans |  | Yazılım Şekli | Seçmeli |  | Bölümü | İSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ |  | Ön Koşul | Yok |  | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama |  | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik |  | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Orhan KESEMEN |  | Diğer Öğretim Üyesi | DR. ÖĞR. ÜYESİ Tolga BERBER |  | Öğretim Dili | Türkçe |  | Staj | Yok |  |  |  | Dersin Amacı: |  | Öğrencilere, problem çözümlerinde değişik yaklaşımları öğretmek, makine öğrenimi alanında temel bilgileri vermek, bilgisayarlı görme ve doğal dil işleme alanlarında değişik yaklaşımları araştırıp bunları uygulatmak. | 
 | Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY |  | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler  : |  |  |  | ÖK - 1 : | problem çözümlerinde değişik yaklaşımları öğrenip uygulayabileceklerdir | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | ÖK - 2 : | makine öğrenimi alanında temel bilgileri alıp uygularlar | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | ÖK - 3 : | bilgisayarlı görme ve doğal dil işleme alanlarında değişik yaklaşımları araştırıp bunları uygularlar | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | ÖK - 4 : | sezgisel yaklaşımla problem çözüp program yazabilirler | 1 - 3 - 4 - 9 | 1,3 |  | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı |  |  | 
 | Yapay Zekaya Giriş: Temel AI tekniklerinin öğrenilmesi, uygulanabilir örnekler ve onların sınırlarının incelenmesi; Durum Uzayı Aramları: Sorun uzayının tanımlanması, işleçler, durum uzayı aramları, amaç durumu; Kör Aramlar: temel arama stratejilerinin öğrenilmesi; Sezgisel Aramalar: Sezgisel değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; Tepeye çıkma teknikleri; En iyi Birinci Arama: En iyi arama ve A* aramalarını öğrenilmesi; değişik arama algoritmalarını karşılaştırılması; Sezgisel işlevler; Minimax Aramaları: İki kişilik oyunların öğrenilmesi; oyun değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; minimax aramlarının öğrenilmesi; Derinlik sınırlarının öğrenilmesi; alpha beta nın öğrenilmesi, minimax için kabul edilebilir sezgisel aramalar; Uzman Düzenekler: Uzman Düzeneklerinin öğrenilmesi; Doğal Dil İşleme: Doğal Dil işlemedeki sorunlar; Gramer, Ayıklama, Gramer cümlesinin tanımlanması; Ayıklama Ağacının Oluşturulması; Biligisayarlı Öğrenme: Öğrenme programlarının amacı; Öğrenme programlarının değerlendirilmesi; bağlaç kuralları; Karar ağacıyla sınıflandırma; Karar ağacının öğrenilmesi. |  |  | 
 | Haftalık Detaylı Ders Planı |  | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak |  | Hafta 1 | Yapay Zekaya Giriş: Temel AI tekniklerinin öğrenilmesi, uygulanabilir örnekler ve onların sınırlarının incelenmesi; |  |  | Hafta 2 | Durum Uzayı Aramaları: Sorun uzayının tanımlanması, işleçler, durum uzayı aramaları, amaç durumu; |  |  | Hafta 3 | Kör Aramalar: temel arama stratejilerinin öğrenilmesi; |  |  | Hafta 4 | Sezgisel Aramalar: Sezgisel değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; |  |  | Hafta 5 | Tepeye çıkma teknikleri; |  |  | Hafta 6 | En iyi Birinci Arama: En iyi arama ve A* aramalarını öğrenilmesi; |  |  | Hafta 7 | Değişik arama algoritmalarını karşılaştırılması; |  |  | Hafta 8 | Sezgisel işlevler; Minimax Aramaları: İki kişilik oyunların öğrenilmesi; |  |  | Hafta 9 | Arasınav |  |  | Hafta 10 | oyun değerlendirme işlevinin öğrenilmesi; minimax aramalarının öğrenilmesi; |  |  | Hafta 11 | Derinlik sınırlarının öğrenilmesi; alpha beta nın öğrenilmesi, minimax için kabul edilebilir sezgisel aramalar; |  |  | Hafta 12 | Uzman Düzenekler: Uzman Düzeneklerinin öğrenilmesi; |  |  | Hafta 13 | Doğal Dil İşleme: Doğal Dil işlemedeki sorunlar; |  |  | Hafta 14 | Gramer, Ayıklama, Gramer cümlesinin tanımlanması; Ayıklama Ağacının Oluşturulması; |  |  | Hafta 15 | Bilgisayarlı Öğrenme: Öğrenme programlarının amacı; Öğrenme programlarının değerlendirilmesi; |  |  | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı |  |  |  | 
 | 1 | Stuart Russell and Peter Norvig, Artificial Intelligence A Modern Approach,  Prentice-Hall (2003 - 2nd Edition) |  |  |  | 
 | 1 | Vasif V. NABİYEV, 2003, Yapay Zeka, problemler ? yöntemler ? algoritmalar, Seçkin Yayınevi, Ankara |  |  |  | 
 | Ölçme Yöntemi |  | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) |  | Arasınav | 9 | 25/11/2021 | 2 | 50 |  | Dönem sonu sınavı | 16 | 11/01/2022 | 2 | 50 |  |  | 
 | Öğrenci Çalışma Yükü |  | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı |  | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 |  | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 |  | Ödev | 3 | 10 | 30 |  | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 |  | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 |  | Toplam Çalışma Yükü |  |  | 135 | 
 |