| 
                
             | 
            
                 
                
    | COM2004 | Automata Theory | 3+0+0 | AKTS:4 |  | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi |  | Ders Duzeyi | Lisans |  | Yazılım Şekli | Zorunlu |  | Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ |  | Ön Koşul | Yok |  | Eğitim Sistemi | Yüz yüze  |  | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik |  | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Selçuk CEVHER |  | Diğer Öğretim Üyesi | Yok |  | Öğretim Dili | İngilizce |  | Staj | Yok |  |   |   | Dersin Amacı: |  | Öğrenciye bilgisayar biliminin matematiksel gelişimini anlatmak ve dillerin sonlu gösterimleri ile derleyici tasarımının temelleri hakkında genel bilgiler vermektir. |  
 | Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY |  | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler  : |   |    |  | ÖK - 1 :  | Tanımlanmış diller için RE, FA, PDA, CFG ve TM üretebilir | 1.1 - 1.2 - 3.1 - 3.2 | 1,6, |  | ÖK - 2 :  | Tanımlanmış dillerdeki RE ile FA'in ve PDA ile CFG'nin eşdeğer olduklarını ispatlayabilir | 1.1 - 1.2 - 3.1 - 3.2 | 1,6, |  | ÖK - 3 :  | Teorik makinalarla günümüzdeki bilgisayarlar arasındaki bağlantı kurabilir | 1.1 - 1.2 - 3.1 - 3.2 | 1,6, |  | ÖK - 4 :  | Matematiksel modelleri pratik hayattaki dizge arama, şifreleme ve dil tasarlama gibi problemlere uygulama becerisi kazanabilir | 1.1 - 1.2 - 3.1 - 3.2 | 1,6, |  |  PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı   |  |   |    
			 | OTOMATA TEORİSİ : Diller, Özyinelemeli Tanımlamalar, Düzenli İfadeler, Sonlu Otomata, Geçiş Grafikleri, Kleene Teoremi, Çıkışlı Sonlu Otomata, Düzenli Diller, Düzenli Olmayan Diller (Şişirme Lemması, Myhill-Nerode Teoremi), Karar Verebilirlilik. YIĞIN OTOMATA TEORİSİ : Durumdan Bağımsız Dilbilgileri (Ağaçlar, Belirsizlik), Dilbilgisel Format (Düzenli Dilbilgileri, Chomsky Normal Form, Soldan Türetimler), Yığın Otomata, CFG=PDA, Durumdan Bağımsız Olmayan Diller (CFL için Şişirme Lemması), Durumdan Bağımsız Diller (Kapalılık Özellikleri), CYK Algoritması. TURING TEORİSİ : Turing Makinalar (TM), Post Makinalar, Minsky Teoremi, TM Çeşitleri (Durumda Hareket Makinası, Durma Opsiyonlu Makina, k-Yollu TM, İki Taraflı Sonsuz Bant Modeli, Belirli Olmayan TM, Yalnızca Okunabilir TM) , TM Dilleri (TM Kod Çözülmesi, Evrensel Turing Makina, Durma Problemi) |  
			 |   |   
 | Haftalık Detaylı Ders Planı |  |  Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak |  |  Hafta 1 | Diller |  |  |  Hafta 2 | Özyinelemeli Tanımlamalar |  |  |  Hafta 3 | Düzenli İfadeler |  |  |  Hafta 4 | Sonlu Otomata |  |  |  Hafta 5 | Geçiş Grafları |  |  |  Hafta 6 | Kleene Teoremi |  |  |  Hafta 7 | Çıkışlı Sonlu Otomata |  |  |  Hafta 8 | Düzenli ve Düzenli Olmayan Diller |  |  |  Hafta 9 | Arasınav |  |  |  Hafta 10 | Durumdan Bağımsız Dilbilgileri |  |  |  Hafta 11 | Yığınlı Otomata |  |  |  Hafta 12 | Turing Makinaları |  |  |  Hafta 13 | Post Makinaları |  |  |  Hafta 14 | Minsky Teoremi |  |  |  Hafta 15 | TM Çeşitleri |  |  |  Hafta 16 | Dönem sonu sınavı |  |  |   |   
 | 1 | Sipser, M. 2013; Introduction to Theory of Computation (3rd).  |  |  |   |   
 |  Ölçme Yöntemi   |  | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) |  |  Arasınav |  9 |   |  1,5 |  50 |  |  Dönem sonu sınavı |  16 |   |  1,5 |  50 |  |   |   
 |  Öğrenci Çalışma Yükü  |  | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı |  |  Yüz yüze eğitim |  3 |  14 |  42 |  |  Sınıf dışı çalışma |  1 |  14 |  14 |  |  Arasınav için hazırlık |  5 |  2 |  10 |  |  Arasınav  |  2 |  1 |  2 |  |  Dönem sonu sınavı için hazırlık |  5 |  2 |  10 |  |  Dönem sonu sınavı |  2 |  1 |  2 |  | Toplam Çalışma Yükü |  |  | 80 |  
  
                 
             |