| 
                
             | 
            
                 
                
    | COM3021 | Operating Systems | 3+0+0 | AKTS:5 |  | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi |  | Ders Duzeyi | Lisans |  | Yazılım Şekli | Zorunlu |  | Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ |  | Ön Koşul | Yok |  | Eğitim Sistemi | Yüz yüze  |  | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik |  | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Cemal KÖSE |  | Diğer Öğretim Üyesi | Yok |  | Öğretim Dili | İngilizce |  | Staj | Yok |  |   |   | Dersin Amacı: |  | Günümüz işletim sistemlerinin teorisi, süreç ve thread kavramlarını, bellek yönetimi, dosyalama sistemi ve I/O prensiplerini vermektir. |  
 | Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY |  | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler  : |   |    |  | ÖK - 1 :  | önceki işletim sistemleri hakkında kısa tarihçe verebilir ve modern işletim sistemlerinin nasıl çalıştığını açıklayabilir. | 1.2 - 2.1 - 5.3 | 1 |  | ÖK - 2 :  | işletim sistemlerini yapısal olarak tanımlayabilir. | 1.2 - 2.1 - 5.3 | 1 |  | ÖK - 3 :  | süreç, thread, tarifeleme ve süreçler arası-iletişim birimleri gibi işletim sisteminin çekirdek birimlerini değişik teknikler kullanarak tasarlayabilir. | 1.2 - 2.1 - 5.3 | 1 |  | ÖK - 4 :  | bellek yönetimi, I/O teknikleri ve dosyalama sistemlerinin sonuçlarını değerlendirebilir. | 1.2 - 2.1 - 5.3 | 1 |  | ÖK - 5 :  | güvenlik ve koruma tedbirlerini bir bilgisayara uygulayabilir. | 1.2 - 2.1 - 5.3 | 1 |  | ÖK - 6 :  | çoklu ortam ağ ve dağıtık işletim sistemlerine yönelik birimler gerçekleyebilir. | 1.2 - 2.1 - 5.3 | 1,3 |  |  PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı   |  |   |    
			 | Giriş.Süreçler ve threadler; süreçler, threadler, tarifeleme ve süreçler arası iletişim. Bellek yönetimi; basit bellek yönetim teknikleri, sanal bellek yönetim tekniği, sanal bellek yönetimi için işletim sistemi politikaları ve segmentli bellek yapısı. Dosyalama sistemleri; dosyalar, klasörler, dosyalama sisteminin gerçeklenmesi ve örnek dosyalama sistemleri. Giriş/Çıkış (I/O) ; I/O yazılım ve donanım prensipleri, tabakalı I/O yapısı, diskler, saatler, terminalleri ve grafik arayüz birimleri. Ölü-kilitlenme; kaynaklar, ölü kilitlenme, ölü kilitlenmeyi algılama ve kurtarma, ölü kilitlenmeden sakınma ve ölü kilitlenme önleme. Çoklu-ortam işletim sistemleri. Güvenlik. Dağıtık ve ağ işletim sistemleri. |  
			 |   |   
 | Haftalık Detaylı Ders Planı |  |  Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak |  |  Hafta 1 | İşletim sitemlerine giriş |  |  |  Hafta 2 | Süreçler-Threadler |  |  |  Hafta 3 | Threadler-Süreç ve thread tarifeleme |  |  |  Hafta 4 | Deadlocks |  |  |  Hafta 5 | Süreçler arası iletişim |  |  |  Hafta 6 | Bellek Yönetimi |  |  |  Hafta 7 | Sanal Bellek |  |  |  Hafta 8 | Sanal Bellek yonetim politikaları |  |  |  Hafta 9 | Arasınav |  |  |  Hafta 10 | Dosyalama sistemleri |  |  |  Hafta 11 | Dosyalama ve yedeklem sistemleri |  |  |  Hafta 12 | Dosyalama sistemi Yönetimi ve Yarıyıl çalışması |  |  |  Hafta 13 | Giriş-Çıkış Yönetimi								
 |  |  |  Hafta 14 | Güvenlik ve Koruma |  |  |  Hafta 15 | Multi media OS |  |  |  Hafta 16 | Dönem sonu sınavı |  |  |   |   
 | 1 | Andrew S. Tanenbaum (2008), Modern Operating System, Prentice Hall. |  |  |   |   
 | 1 | Andrew S. Tanenbaum (2001), Operating Systems Design and Implementation, Prentice Hall. |  |  |   |   
 |  Ölçme Yöntemi   |  | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) |  |  Arasınav |  9 |  19/11/2012 |  2 |  50 |  |  Dönem sonu sınavı |  16 |  07/01/2013 |  2 |  50 |  |   |   
 |  Öğrenci Çalışma Yükü  |  | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı |  |  Yüz yüze eğitim |  4 |  14 |  56 |  |  Sınıf dışı çalışma |  6 |  14 |  84 |  |  Arasınav için hazırlık |  12 |  1 |  12 |  |  Dönem sonu sınavı için hazırlık |  20 |  1 |  20 |  |  Dönem sonu sınavı |  2 |  1 |  2 |  |  Diğer 1 |  5 |  1 |  5 |  | Toplam Çalışma Yükü |  |  | 179 |  
  
                 
             |