|
SBE5100 | Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teknik ve Yöntemleri | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | Enstitü ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Tülay İLHAN NAS | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Nedim ALEV | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere eğitim araştırmalarında nitel araştırma sürecine ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmak |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Nitel araştırma yaklaşımının dayandığı temelleri kavrar | 1,3 | 1, | ÖK - 2 : | Nitel araştırmanın doğasını ve temel özelliklerini kavrar | 1,3 | 1, | ÖK - 3 : | Nitel bir araştırma tasarlar | 1,3 | 1,3,6, | ÖK - 4 : | Nitel araştırmalarda nitelik ve etik kuralları açıklar | 1,3 | 1, | ÖK - 5 : | Nitel araştırma yöntem ve teknikleri açıklar | 1 | 1,6, | ÖK - 6 : | Nitel araştırmalarda araştırmacının rolünü açıklar | 1,3 | 1, | ÖK - 7 : | Nitel araştırmalarda elde edilen veriyi analiz eder | 1 | 6, | ÖK - 8 : | Nitel bir araştırmayı raporlar | 1,4 | 6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bilimin doğası, bilimsel bilgi, bilimsel yöntem; temel kabuller: ontoloji, epistemoloji, metodoloji ve metot; paradigmaların gelişimi ve paradigmalar; nitel araştırma yaklaşımı ve süreci, nitel araştırma yöntemleri ve veri toplama teknikleri; nitel araştırmada nitelik ve etik; nitel verinin doğası ve nitel araştırmada araştırmacının rolü; araştırma önerisi geliştirme; nitel veri analizi; betimsel ve içerik analizi; son raporun yazımı |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Bilimin doğası, bilimsel araştırmada temel kavramlar, temel kabuller: ontoloji, epistemoloji ve metodoloji ilişkisi | | Hafta 2 | Paradigmaların gelişimi ve temel paradigmalar: pozitivizm, post-pozitivizm, yorumlayıcı ve eleştirel paradigmalar | | Hafta 3 | Nitel araştırma yaklaşımı: tanımı ve nicel araştırma ile farkı, nitel araştırma yaklaşımının temel özellikleri | | Hafta 4 | Nitel araştırma tasarım süreci-araştırma probleminin ve amacının tanımlanması, alt problemlerin belirlenmesi, kuramsal çerçevenin oluşturulması, araştırma örnekleminin belirlenmesi | | Hafta 5 | Nitel araştırmalarda nitelik, nitel araştırmalarda etik, nitel araştırmalarda araştırmacının rolü | | Hafta 6 | Nitel araştırma yöntemleri | | Hafta 7 | Nitel veri toplama teknikleri | | Hafta 8 | Veri toplama tekniklerinin ve araçlarının belirlenmesi, veri analizinin belirlenmesi | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Nitel veri analizi | | Hafta 11 | Nitel veri analiz teknikleri | | Hafta 12 | Tümevarımlı ve tümdengelimli veri analizi | | Hafta 13 | Tematik analiz | | Hafta 14 | Template ve çerçeve analizleri | | Hafta 15 | Son raporu yazma | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Miles M. B. & Huberman A.M. (1994). Qualitative Data Analysis, Sage Publications, London. | | 2 | Saldana, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers, London:Sage | | |
1 | Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods, Sage Publications, London. | | 2 | Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin, Ankara. | | 3 | Saban, A. & Ersoy A. (2016). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, Anı Yayıncılık, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9. | | | 30 | Yıl içi çalışma | 12. | | | 20 | Dönem sonu sınavı | 13. 14. | | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Arasınav için hazırlık | 3 | 2 | 6 | Arasınav | 3 | 1 | 3 | Ödev | 6 | 2 | 12 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 1 | 3 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 83 |
|