|
IR5204 | International Law and Evolution of Maritime Strategie Thought | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İsmail KÖSE | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Emre Yürük | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders ile öncelikle deniz hukukuna ilişkin teorik tartışmaların ele alınması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin ayrıca deniz hukukunu, örnek vakaları ve analizleri teorik bir anlayışla öğrenmeleri beklenmektedir. Bu arada Deniz Hukuku'nun uluslararası ilişkiler bağlamında sıcak tartışmaları ele alınacak ve kural koyma süreci ele alınacaktır. Beklenen değerlendirme ve öğretim hedefleri aşağıdaki gibidir:
? Deniz Hukuku analiz sürecinin anlatılması ve kural koyma sürecinin ölçülmesi
? Deniz Hukukunun gelişimini etkileyen ulusal ve uluslararası faktörler arasında neden sonuç ilişkileri kurmak
? Deniz Hukuku konusunda yeni anlayışlar üretebilme becerisine sahip olmak
? Deniz Hukukunun kanunlaştırma yöntemleri incelenirken, tarihsel deneyimler de analiz edilecektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Deniz Hukuku analiz sürecinin anlatılması ve kural koyma sürecinin ölçülmesi
| 1 | 1, | ÖK - 2 : | Deniz Hukukunun gelişimini etkileyen ulusal ve uluslararası faktörler arasında neden sonuç ilişkileri kurmak
| 1 | 1, | ÖK - 3 : | Deniz Hukuku konusunda yeni anlayışlar üretebilme becerisine sahip olmak
| 1 | 1, | ÖK - 4 : | Deniz Hukukunun kanunlaştırma | 1 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İnsan vücudunun dünya kütlesinin 2/3'ü sudur. Bu nedenle deniz taşımacılığı insanlığın gelişimi için hayati önem taşır. Dünya sularını kontrol etme arzusu tarih boyunca pek çok savaşın yolunu açmıştır. Bilinen tarih boyunca sular vazgeçilmez yerleşim alanları olmuştur. İnsanoğlunun tuz toplarken ve yiyecek ararken denizlerle tanıştığı bilinmektedir. İnsanoğlu denizlerle ilk tanışmasının ardından ilk olarak yakındaki kıyıları keşfetmeye çalışmıştır. Kısa bir süre sonra açık denizde seyrüsefere uygun gemiler inşa edilmiş ve deniz savaşları başladıktan kısa bir süre sonra deniz ticareti ve denizler ve yakın kıyılar üzerinde hegemonya kurmak için kullanılmıştır. Merak, ticari çıkarlar, yeni yerler görme ve yeni topraklar keşfetme isteği, ilk deniz yolculuğuna yön veren temel nedenler olmuştur. Deniz hukuku 16. yüzyılda gelişmeye başlamıştır. 8. yüzyılda denizlerin insanlığın ortak mirası olduğunu ileri süren Muhammed İbni Şeybani'ydi. Hugo Grotius'un mare liberum fikrini geliştirmesinden yaklaşık sekiz yüz yıl sonra.
BM Deniz Hukuku Sözleşmesi (UNCLOS) 1982 yılında imzacı olarak açılmış ve 1994 yılında yürürlüğe girmiştir. Türkiye, UNCLOS'a taraf olmasa da tüm ulusal müktesebat buna göre düzenlenmiştir. UNCLOS ile çok sayıda kural uygulamaya konulmuştur. En önemlisi UNCLOS ile deniz hukuku kanunlaştırılmış ve evrenselleştirilmiştir.
Yukarıda belirtilen bağlamda Deniz Hukuku'nun başlangıcından itibaren süreç tarihsel gelişmelerle birlikte analiz edilecektir. Ders sırasında vakalardan ve tarihsel gerçeklerden de yararlanılacak ve teorik bir çerçeve kavramsallaştırılacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | - Ders planı, metodoloji ve giriş | | Hafta 2 | - Uluslararası Hukukun Tarihsel Gelişimi | | Hafta 3 | Antlaşmalar Hukuku | | Hafta 4 | Antlaşmaların Değiştirilmesi ve Değiştirilmesi | | Hafta 5 | Deniz Hukuku | | Hafta 6 | Hava ve Uzay Hukuku | | Hafta 7 | Güç Kullanımı | | Hafta 8 | Silahlı Çatışmaların Düzenlenmesi | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Çevresel Koruması | | Hafta 11 | Vaka 1: Osmanlı Filosu (Kate Fleet makalesi) | | Hafta 12 | Vaka II: Türk Boğazları 1994 Yönetmeliği | | Hafta 13 | Vaka III: Karadeniz ve Doğu Akdeniz (Makale) | | Hafta 14 | Proje Sunumları | | Hafta 15 | Dönemin Değerlendirilmesi | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Tim Hiller, Source Book on Public International Law, Cavendish Publishing: GB, 1998.
| | |
1 | Articles (given during the class)
| | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 04/2024 | 1 | 30 | Yıl içi çalışma | 12 | 05/2024 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 06/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 7 | 14 | 98 | Arasınav için hazırlık | 30 | 2 | 60 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 25 | 1 | 25 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|