Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ULUSLARARASI İLİŞKİLER ANABİLİM DALI
ULUSLARARASI İLİŞKİLER (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/uls
Tel: +90 0462 3772915
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ULUSLARARASI İLİŞKİLER ANABİLİM DALI / ULUSLARARASI İLİŞKİLER (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

IR5204International Law and Evolution of Maritime Strategie Thought3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüULUSLARARASI İLİŞKİLER ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. İsmail KÖSE
Diğer Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Emre Yürük
Öğretim Diliİngilizce
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu ders ile öncelikle deniz hukukuna ilişkin teorik tartışmaların ele alınması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin ayrıca deniz hukukunu, örnek vakaları ve analizleri teorik bir anlayışla öğrenmeleri beklenmektedir. Bu arada Deniz Hukuku'nun uluslararası ilişkiler bağlamında sıcak tartışmaları ele alınacak ve kural koyma süreci ele alınacaktır. Beklenen değerlendirme ve öğretim hedefleri aşağıdaki gibidir: ? Deniz Hukuku analiz sürecinin anlatılması ve kural koyma sürecinin ölçülmesi ? Deniz Hukukunun gelişimini etkileyen ulusal ve uluslararası faktörler arasında neden sonuç ilişkileri kurmak ? Deniz Hukuku konusunda yeni anlayışlar üretebilme becerisine sahip olmak ? Deniz Hukukunun kanunlaştırma yöntemleri incelenirken, tarihsel deneyimler de analiz edilecektir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Deniz Hukuku analiz sürecinin anlatılması ve kural koyma sürecinin ölçülmesi 11,
ÖK - 2 : Deniz Hukukunun gelişimini etkileyen ulusal ve uluslararası faktörler arasında neden sonuç ilişkileri kurmak 11,
ÖK - 3 : Deniz Hukuku konusunda yeni anlayışlar üretebilme becerisine sahip olmak 11,
ÖK - 4 : Deniz Hukukunun kanunlaştırma 11,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
İnsan vücudunun dünya kütlesinin 2/3'ü sudur. Bu nedenle deniz taşımacılığı insanlığın gelişimi için hayati önem taşır. Dünya sularını kontrol etme arzusu tarih boyunca pek çok savaşın yolunu açmıştır. Bilinen tarih boyunca sular vazgeçilmez yerleşim alanları olmuştur. İnsanoğlunun tuz toplarken ve yiyecek ararken denizlerle tanıştığı bilinmektedir. İnsanoğlu denizlerle ilk tanışmasının ardından ilk olarak yakındaki kıyıları keşfetmeye çalışmıştır. Kısa bir süre sonra açık denizde seyrüsefere uygun gemiler inşa edilmiş ve deniz savaşları başladıktan kısa bir süre sonra deniz ticareti ve denizler ve yakın kıyılar üzerinde hegemonya kurmak için kullanılmıştır. Merak, ticari çıkarlar, yeni yerler görme ve yeni topraklar keşfetme isteği, ilk deniz yolculuğuna yön veren temel nedenler olmuştur. Deniz hukuku 16. yüzyılda gelişmeye başlamıştır. 8. yüzyılda denizlerin insanlığın ortak mirası olduğunu ileri süren Muhammed İbni Şeybani'ydi. Hugo Grotius'un mare liberum fikrini geliştirmesinden yaklaşık sekiz yüz yıl sonra. BM Deniz Hukuku Sözleşmesi (UNCLOS) 1982 yılında imzacı olarak açılmış ve 1994 yılında yürürlüğe girmiştir. Türkiye, UNCLOS'a taraf olmasa da tüm ulusal müktesebat buna göre düzenlenmiştir. UNCLOS ile çok sayıda kural uygulamaya konulmuştur. En önemlisi UNCLOS ile deniz hukuku kanunlaştırılmış ve evrenselleştirilmiştir. Yukarıda belirtilen bağlamda Deniz Hukuku'nun başlangıcından itibaren süreç tarihsel gelişmelerle birlikte analiz edilecektir. Ders sırasında vakalardan ve tarihsel gerçeklerden de yararlanılacak ve teorik bir çerçeve kavramsallaştırılacaktır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1- Ders planı, metodoloji ve giriş
 Hafta 2- Uluslararası Hukukun Tarihsel Gelişimi
 Hafta 3Antlaşmalar Hukuku
 Hafta 4Antlaşmaların Değiştirilmesi ve Değiştirilmesi
 Hafta 5Deniz Hukuku
 Hafta 6Hava ve Uzay Hukuku
 Hafta 7Güç Kullanımı
 Hafta 8Silahlı Çatışmaların Düzenlenmesi
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10Çevresel Koruması
 Hafta 11Vaka 1: Osmanlı Filosu (Kate Fleet makalesi)
 Hafta 12Vaka II: Türk Boğazları 1994 Yönetmeliği
 Hafta 13Vaka III: Karadeniz ve Doğu Akdeniz (Makale)
 Hafta 14Proje Sunumları
 Hafta 15Dönemin Değerlendirilmesi
 Hafta 16Final Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Tim Hiller, Source Book on Public International Law, Cavendish Publishing: GB, 1998.
 
İlave Kaynak
1Articles (given during the class)
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 04/2024 1 30
Yıl içi çalışma 12 05/2024 1 20
Dönem sonu sınavı 16 06/2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 7 14 98
Arasınav için hazırlık 30 2 60
Dönem sonu sınavı için hazırlık 25 1 25
Toplam Çalışma Yükü225