|
SBE6001 | Bilimsel Araştırma ve Proje Haz.Eğitimi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | Enstitü ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Adem KALÇA | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Kader ŞAHİN,PROF. DR. Birdoğan BAKİ, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Lisanüstü öğrencilerin Bilimsel Araştırma Proje önerisi hazırlama ve yürütme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Proje destekleri hakkında bilgi sahibi olacak | | 1,3,4 | ÖK - 2 : | Bilimsel kavramlar hakkında bilgi edinilecek ve proje konusunun seçiminin nasıl yapılması gerektiğini öğrenecek | | | ÖK - 3 : | Projenin planlanmasında dikkat edilmesi gereken aşamaları öğrenecek | | | ÖK - 4 : | Proje çıktılarının dokümantasyonu ve paylaşımının nasıl yapılması gerektiği kavranacak | | | ÖK - 5 : | Projenin tüm aşamalarının yazımı sırasında uygulanacak stratejiler uygulamalı olarak öğretilmiş olacak | | | ÖK - 6 : | Projelerde yaygın başarısızlık, iade ve başarı stratejileri öğrenilmiş olacak. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Katılımcılara proje hazırlama öncesi bilinmesi gereken kavramlardan (Bilgi, Bilim, Bilimsel Araştırma, Bilimsel etkinlikler, Bilimsel araştırma ile ilgili deyimler) ve daha sonra bilimsel araştırma konusunun seçimi, Hipotez oluşturma, Araştırmanın planlanması, Araştırma sonuçlarının analizi ve dokümantasyonundan bahsederken, bir taraftan da katılımcılara proje yazımı konularında, proje döngüleri göz önüne alınarak, uygulamalar yaptırılacaktır. TÜBİTAK tarafından kabul ve ret edilmiş proje örnekleri sunularak, kazanılan bilgilerin pekiştirilmesi sağlanacaktır |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş, dersin amacı, hedefleri ve içeriği. TÜBİTAK ARDEB programlarının genel tanıtımı, Neden Proje yazmalı ve TÜBİTAK destek programlarına başvurmalıyız? TÜBİTAK araştırma veri tabanlarının tanıtımı (ARBİS, TARABİS, ULAKBIİM, PBS, PTS, PYS). | | Hafta 2 | Bilgi, Bilim, Bilimsel Araştırma ve Türleri, Bilim adamı, Araştırmacı, vs. gibi temel kavramların tartışılması. Araştırma konusunun seçimi, hipotez veya problemin belirlenmesi, hipotez kurmaya etki eden faktörler ve araştırma konusunun seçiminde aranan kriterlerin açıklanması. 5N1K Etkinliği: Ne?, Niçin?, Nasıl?, Nerede?, Ne zaman? ve Kiminle? mantığının proje kapsamında anlatılması. TÜBİTAK projelerindeki temel başlıkların genel hatlarıyla tanıtılması. | | Hafta 3 | Araştırma ile ilgili bilgi toplama yolları, Araştırma Yöntemleri, Veri/Bilgi kaynaklarının tanımlanması ve tespiti, Literatür toplamanın önemi ve gerekliliği, Veri toplama stratejileri ve elde edilen verilerin nasıl değerlendirileceği ile ilgili yöntemlerin ortaya konulması. Grup çalışması etkinliği (Anahtar kelimeler yardımıyla Proje konularının belirlenmesi). | | Hafta 4 | Grup çalışması etkinliğine devam (Proje özeti, amacı ve hedefleri yazılacak). Kişisel projelerin grup çalışmalarına paralel olarak oluşturulması ve yazıma başlanması. | | Hafta 5 | Araştırmanın planlanması, Planlamanın önemi ve aşamaları. Grup Çalışması etkinliğine devam (Konu ve kapsam literatür özeti ile birlikte yazılacak). | | Hafta 6 | Özgün değerin anlatılması, Proje yönetim düzeninin oluşturulması, İş paketlerinin, sürelerinin ve Proje ekibinin belirlenmesi. Grup Çalışması etkinliğine devam (Özgün değer ve proje yönetim düzeni yazılacak). Grup dinamiği. | | Hafta 7 | Çalışma takvimi ve iş-zaman çizelgesinin oluşturulması, bütçe ve gerekçesinin belirlenmesi, Alternatif yöntemlerin (B planı), Başarı ölçütlerinin ve bütçe ile gerekçelerinin nasıl oluşturulacağının anlatılması. Konu ile ilgili Grup çalışması etkinliğine devam edilecek | | Hafta 8 | Araştırma sonuçlarının analizi ve dokümantasyonu. Proje sonuçlarının raporlanması (Gelişme ve sonuç raporları) ve yayına dönüştürülmesi, başarılı ve etkin bir sunum yapabilme tekniklerinin anlatılması. Projeden elde edilmesi öngörülen/beklenen çıktıların/sonuçların, yani yaygın etkilerin açıklanması, Makale yazımı ile ilgili TÜBİTAK Video gösterisi. | | Hafta 9 | Grup Etkinliklerinin Değerlendirilmesi-SINAV | | Hafta 10 | Bilimsel etik, etiğe karşı davranışlar, etik kurul belgesi konularının irdelenmesi, Bilimsel Etik ile ilgili video gösterisi, Grup dinamiği. | | Hafta 11 | Panelist sürecinin anlatılması (TÜBİTAK Video gösterisi), TÜBİTAK panelistleri tarafından başarılı ve başarısız bulunmuş proje örneklerinin öğrenci gruplarına incelettirilmesi, onlar tarafından tekrar değerlendirilmesi ve söz konusu projelerin puanlamalarının yapılması, sonuçların tartışılması | | Hafta 12 | Grup çalışması sonucu oluşturulan projelerin sunumu ve panel değerlendirmesi. | | Hafta 13 | Grup çalışması sonucu oluşturulan projelerin sunumu ve panel değerlendirmesi. | | Hafta 14 | Grup çalışması sonucu oluşturulan projelerin sunumu ve panel değerlendirmesi. | | Hafta 15 | Ders hakkında Genel Bir Değerlendirme: Öğrenci Görüşleri | | Hafta 16 | Kişisel Projelerin Değerlendirilmesi | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 23/11/2018 | 1 | 30 | Proje | 13 | 23/12/2018 | 3 | 10 | Sunum | 14 | 23/12/2018 | 2 | 10 | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/01/2019 | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 15 | 45 | Sınıf dışı çalışma | 7 | 14 | 98 | Arasınav için hazırlık | 5 | 7 | 35 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı | 15 | 3 | 45 | Toplam Çalışma Yükü | | | 224 |
|