Türkçe | English
SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ECZACILIKTA ANALİTİK KİMYA ANABİLİM DALI
ECZACILIKTA ANALİTİK KİMYA DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/sabe
Tel: +90 0462 (462) 3777809
SABE
SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / ECZACILIKTA ANALİTİK KİMYA ANABİLİM DALI / ECZACILIKTA ANALİTİK KİMYA DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

EAK6016Analitik Yöntem Geliştirmede Deneysel Tasarım3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüECZACILIKTA ANALİTİK KİMYA ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Sercan YILDIRIM
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, az sayıda deney ile detaylı analitik yöntem optimizasyona olanak veren deneysel tasarım uygulamalarının öğretilmesi ve bu yaklaşımın öğrenciler tarafından kullanımının teşvik edilmesidir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Deneysel tasarım için temel istatistik öğrenir5,7,8,121,
ÖK - 2 : Analitik süreçlerin optimizasyonunda yeni bir bakış açısı kazanır5,7,8,121,
ÖK - 3 : Az sayıda deney yaparak detaylı yöntem optimizasyonu yapma yeteneği kazanır5,7,8,121,
ÖK - 4 : Deneysel tasarımın sadece analitik kimyada değil, numerik parametrelerin optimizasyonu gereken bütün alanlarda kullanılabileceğini kavrar ve bu alanlardaki optimizasyon süreçlerine deneysel tasarımı dahil eder 5,7,8,121,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Analitik süreçlerin en önemli adımlarından biri yöntem optimizasyonudur ve bu adım çoğunlukla her seferinde bir parametre ele alınarak yürütülmektedir. Diğer taraftan, bu yaklaşım hem çok sayıda deney yapılmasını gerektirmekte hem de sonuca etki eden faktörlerin birbiri ile etkileşimini göz ardı etmektedir. Bu ders kapsamında, deneysel tasarım aracılığı ile az sayıda deney yapılarak bir sonuca etki eden faktörlerin belirlenmesi ve kemometrik araçlar kullanılarak optimize edilmesine yönelik yöntemler öğrencilere tanıtılacaktır. Deneysel tasarım yaklaşımını herhangi bir numerik sonucun optimizasyonuna uygulayabilme yeteneğini öğrencilere kazandırmak dersin ana hedefidir.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Deneysel tasarım için temel istatistik terimler
 Hafta 2Basit karşılaştırma deneyleri
 Hafta 3İyi deneysel tasarımın anahtarları
 Hafta 4İki seviyeli faktöryel tasarım
 Hafta 5Yanıt dönüşümleri aracılığıyla normal dışılıkla başa çıkma
 Hafta 6Parçalı faktöryeller
 Hafta 7Genel çok seviyeli kategorik faktöriyeller
 Hafta 8Cevap yüzeyi yöntemleri
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Deney stratejisi: Cevap yüzeyi metodolojisinin rolü
 Hafta 11Merkezi kompozit tasarım
 Hafta 12Box?Behnken tasarımı
 Hafta 13Çoklu yanıtlar için optimum noktayı bulma
 Hafta 14Analitik prosedürlerde deneysel tasarım uygulamaları
 Hafta 15Analitik prosedürlerde deneysel tasarım uygulamaları
 Hafta 16Final sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Mark J. Anderson, Patrick J. Whitcomb, DOE Simplified: Practical Tools for Effective Experimentation, 3rd Edition, CRC Press, 2007, 13: 978-1-4987-3090-7
2Mark J. Anderson, Patrick J. Whitcomb, RSM Simplified: Optimizing Processes Using Response Surface Methods for Design of Experiments 2nd Edition, CRC Press, 2017, 13: 978-1-4987-4598-7
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 15/04/2024 2 30
Yıl içi çalışma 15 30/05/2024 1 20
Dönem sonu sınavı 16 03/06/2024 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 5 14 70
Arasınav için hazırlık 3 7 21
Arasınav 2 1 2
Ödev 6 4 24
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 7 28
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü189