Türkçe | English
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / ELEKTRİK ve ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/eee
Tel: +90 0462 3774328, 3772906
MF
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ / ELEKTRİK ve ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

ELK4004Akıllı Kontrol Sistemleri2+0+0AKTS:5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüELEKTRİK ve ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Yeşim Aysel BAYSAL ASLANHAN
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Öğrencilere geleneksel kontrol yöntemlerinin ötesinde, modern ve ileri düzey akıllı kontrol tekniklerini öğretmektir. Bu ders, öğrencilerin bulanık mantık ve pekiştirmeli öğrenme gibi yöntemleri kullanarak kontrol sistemleri tasarlama, analiz etme ve uygulama becerilerini kazanmalarını hedefler.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Akıllı Kontrol Sistemlerinin Temellerini Anlama: Öğrenciler, akıllı kontrol sistemlerinin temel ilkeleri ve kavramları hakkında bilgi sahibi olurlar.1,21,3,
ÖK - 2 : Bulanık Mantık Kullanarak Kontrol Sistemleri Tasarlama: Öğrenciler, bulanık mantık prensiplerini kullanarak çeşitli kontrol sistemlerini tasarlayabilirler.2,3,71,3,
ÖK - 3 : Pekiştirmeli Öğrenme Yöntemlerini Uygulama: Öğrenciler, pekiştirmeli öğrenme tekniklerini kontrol sistemlerine uygulayabilir ve bu tekniklerin performansını değerlendirebilirler.2,3,71,3,
ÖK - 4 : Simülasyon ve Analiz Becerileri Kazanma: Öğrenciler, kontrol sistemlerini simüle ederek ve analiz ederek, sistemlerin dinamik davranışlarını değerlendirebilirler.4,51,3,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Akıllı kontrol sistemlerine genel bakış, Geleneksel kontrol sistemleri ile akıllı kontrol sistemlerinin karşılaştırılması ve uygulama alanları, Bulanık mantığın tanımı ve tarihçesi, Bulanık kümeler ve üyelik fonksiyonları, Bulanıklaştırma ve bulanık çıkarım, Bulanık mantık kontrolörlerin yapısı, tasarımı ve uygulamaları, Pekiştirmeli öğrenmenin tanımı ve tarihçesi, Pekiştirmeli öğrenmede temel kavramlar: Ajan, çevre, ödül, durum ve eylem, Markov Karar Süreçleri (MDP), Q-öğrenme algoritması, Pekiştirmeli öğrenmenin kontrol sistemlerinde kullanımı
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Akıllı kontrol sistemlerinin tanıtımı, temel kavramlar ve tarihçe, geleneksel kontrol sistemleri ile akıllı kontrol sistemlerinin karşılaştırılması
 Hafta 2Bulanık mantığın tarihsel gelişimi ve bulanıklılık kavramı
 Hafta 3Bulanık kümelerin tanımı, üyelik fonksiyonları ve uygulama örnekleri
 Hafta 4Temel bulanık işlemler ve bulanık ilişkiler
 Hafta 5Bulanık kümeleme ve paylaştırma
 Hafta 6Bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme, Mamdani bulanık modellemesi
 Hafta 7Sugeno ve Tsukamato bulanık modellemeleri, Durulaştırma yöntemleri
 Hafta 8Bulanık mantık kontrolörlerin yapısı ve tasarımı
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Bulanık mantık kontrolörlerin uygulaması
 Hafta 11Pekiştirmeli öğrenmenin tanımı, tarihçesi, diğer makine öğrenme yöntemlerinden farkları, uygulama alanları ve örnekler
 Hafta 12Pekiştirmeli öğrenmede temel kavramlar: Ajan, çevre, ödül, durum ve eylem
 Hafta 13Markov karar süreçlerinin tanımı, özellikleri ve kullanım alanları
 Hafta 14Q-öğrenme algoritmasının temelleri, çalışma prensipleri ve örnek uygulamalar
 Hafta 15Pekiştirmeli öğrenmenin kontrol sistemlerindeki uygulamaları ve örnekler
 Hafta 16Yarıyıl sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Altaş, İ. H. 2017; Fuzzy Logic Control in Energy Systems: with Design Applications in Matlab/Simulink®, IET Books, London
 
İlave Kaynak
1Liu, J. 2018; Intelligent control design and Matlab simulation, Springer, Singapore
2Hangos, K.M., Lakner, R., and Gerzson M. 2001; Intelligent control systems: an introduction with examples, Kluwer Academic Publishers
3Passino, K. M. and Yurkovich, S. 1998; Fuzzy Control, MA: Addison-Wesley
4Sutton, R. S. and Barto, A. G. 2018; Reinforcement learning: An introduction, MIT press
5Meyn, S. 2022; Control systems and reinforcement learning, Cambridge University Press
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 2 30
Ödev 3
5
7
11
13
5 20
Dönem sonu sınavı 16 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 4 3 12
Arasınav 2 1 2
Ödev 5 5 25
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 3 12
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü123