|
ELK3007 | Sistem Dinamiği ve Kontrol | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ELEKTRİK ve ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Mustafa Şinasi AYAS | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İsmail Hakkı ALTAŞ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı, fiziksel sistemlerin modellenmesi, analizi ve kontrolü konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Fiziki sistemleri ve kontrol sistem kavramlarını öğreneceklerdir. | 1,2,5 | 1, | ÖK - 2 : | Kontrol sistemleri için gerekli matematik bilgisini gözden geçirip, fiziki sistemlerim matematik modellerini çıkarabileceklerdir. | 1,2,5 | 1, | ÖK - 3 : | Transfer fonksiyonlar, blok diyagramlar ve işaret akış grafikleri ile sistem modellerini temsil edebileceklerdir. | 1,2,5 | 1, | ÖK - 4 : | Durum değişkenleri ve durum uzayı modellemesi yapabileceklerdir. | 1,2,5 | 1, | ÖK - 5 : | Simülasyon diyagramları geliştirip, sistemleri bilgisayarda inceleyebileceklerdir. | 1,2,5 | 1, | ÖK - 6 : | Farklı test işaretleri altında birinci ve ikinci derece sistemlerin zaman uzayındaki davranış özelliklerini inceleyebileceklerdir. | 1,2,5 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Fiziki sistemler ve bunların kontrollerine genel bir bakış, kontrol sitemlerinin incelenmesi ve tasarlanması için gerekli matematik altyapısı, elektriksel, mekaniksel ve elektromekanik sistemlerin matematik modellemeleri, transfer fonksiyonu, blok diyagramı, işaret akış grafikleri, durum değişkenleri ve durum uzayı modelleri, test işaretleri ve zaman uzayında geçici durum performans kriterleri, birinci ve ikinci dereceden sistem tepkeleri, kontrol edilebilirlik ve gözlenebilirlik, sayısal simülasyon. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Fiziki sistem nedir, neden, niçin ve nasıl kontrol edilir? Gerçek hayattan örnekler. | | Hafta 2 | Otomatik Kontrol Sistemlerinin analiz ve tasarımı için gerekli matematik (Laplace Dönüşümleri, Kompleks Değişkenler, Diferansiyel Denklemler, Matris İşlemleri, Lineer Cebir, Fark Denklemleri, z-dönüşümleri, Doğrusallaştırma). | | Hafta 3 | Otomatik Kontrol Sistemlerinin analiz ve tasarımı için gerekli matematik (Laplace Dönüşümleri, Kompleks Değişkenler, Diferansiyel Denklemler, Matris İşlemleri, Lineer Cebir, Fark Denklemleri, z-dönüşümleri, Doğrusallaştırma) | | Hafta 4 | Transfer fonksiyonları, blok diyagramlar, simülasyon diyagramları | | Hafta 5 | Birinci ve ikinci dereceden sistem tepkeleri | | Hafta 6 | Birinci ve ikinci dereceden sistem tepkeleri | | Hafta 7 | Elektriksel ve mekaniksel sistem modellemesi | | Hafta 8 | Elektromekanik sistem modellemesi | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Blok diyagram indirgeme teknikleri | | Hafta 11 | İşarek akış grafikleri | | Hafta 12 | Durum değişkenleri ve durum uzay modeli. Transfer fonksiyondan durum değişkenlerinin, durum değişkenlerinden de transfer fonksiyonların elde edilmesi. | | Hafta 13 | Kontrol edilebilirlilik ve gözlenebilirlilik. | | Hafta 14 | Durum denklemlerinin analitik yöntemler ve Matlab/Simulink ortamındaki çözümleri. Simülasyon diyagramları ve durum denklemleri arasındaki ilişkiler. | | Hafta 15 | Sayısal simülasyon | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Altaş, İ.H., Ders sunum notları, Basılmamış, KTÜ | | |
1 | Franklin, G.F., Powell, J.D. and Emani-Naemi, A., 2006; Feedback Control of Dynamic Systems. Prentice-Hall. | | 2 | Dorf, R.C. and Bishop, R.H., 2001; Modern Control Systems, Prentice Hall Inc. | | 3 | Ogata, K., 1997; Modern Control Engineering, Prentice Hall. | | 4 | Kuo, B.J., 1995; Automatic Control Systems, Prentice Hall. | | 5 | Nise, N.S., 2004; Control Systems Engineering, 4th Edition, Wiley. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 12 | 36 | Arasınav için hazırlık | 2 | 7 | 14 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 111 |
|