|
ELL2038 | Amerikan Kültürü ve Edebiyatı | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Arş. Gör. Özlem ÇAKMAKOĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin asıl hedefi öğrencilerin Amerikan kültürü anlayışlarını günümüzdeki Amerikan şiirine, romanına, sanatına ve müziğine uyarlamak olduğundan bu derste öğrenciler, farklı çağdaş yazarların eserlerini sanatsal, kültürel ve sosyopolitik açıdan değerlendirme imkanına sahip olurken farklı edebi eser türleriyle bağlantılı olarak çeşitli Amerikan yazarlarının ve yaşadıkları dönemlerin önemini kavrayacak, Amerikan kültürü ve edebiyatına dair sunumlar yapacak, farklı edebi türleri birbirleriyle bağdaştıracaklardır ve böylece Amerikan Edebiyatına dair kapsamlı bir fikir yürütebilecektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | video, roman ve film gibi çeşitli türelere aşina olacaklar | 19 | 1,2,3,5, | ÖK - 2 : | Amerikan edebiyatındaki yapı, konu ve benzetmeleri daha iyi anlayacaklar. | | | ÖK - 3 : | metin okuma dersinde kazanmış oldukları derin düşünme becerilerini Amerikan kültürünü anlam ak için kullanacaklar | | | ÖK - 4 : | Amerikan kültürünü yaratıcı eleştiri becerisi kazanacaklar. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu ders öğrencilere Amerikan tarihi, edebiyatı ve kültürü hakkında kapsamlı bir bilgi vermektedir. Kendi istekleri doğrultusunda dersi seçen öğrenciler, Amerika'nın harita üzerindeki yerini ve eyaletlerini çevrimiçi bir oyunla öğrenme şansı elde ederler. Vize sınavına kadar her bir öğrenci seçtiği konu üzerinden Amerika?yı, tarihsel, sosyal, psikolojik, çevresel, kültürel ve politik alanların ülkenin yapılanmasındaki sosyokültürel etkilerini analiz eder. Öğrenciler, Yerli Kültür, Koloni Dönemi, Püritenlik, Salem Cadı Davaları, Büyük Uyanış, Boston Katliamı, Bağımsızlık Savaşı, Anayasa, Rönesans, Aşkıncılık, Kaliforniya Altın Hücumu, Kölelik, Gerçekçilik, İç Savaş, Abraham Lincoln Suikastı, Ku Klux Klan, I. ve II. Dünya Savaşları, Modernizm, Büyük Göç, Harlem Rönesansı, Yitik Kuşak, Kükreyen Yirmiler/Altın Çağ, Büyük Buhran, Amerikan Rüyası, Pearl Harbour, Sivil Haklar Hareketi, Soğuk Savaş, Beat Kuşağı, Varoluşçuluk, Postmodernizm, Vietnam Savaşı, Hippi Akımı, John F. Kennedy, Malcolm X ve Martin Luther King Jr. Sikastleri, Apollo Uzay Yarışları, 11 Eylül Saldırıları ve Siyah Yaşamlar Önemlidir gibi ülke tarihini derinden etkileyen olay ve olguların kaynağını ve de sosyal alandaki etkilerini kendi sunum becerileriyle arkadaşlarına aktarmaya çalışırlar. Tarihsel arka planın yanı sıra derste Poe'dan Miller'a ve Whitman'dan Steinbeck'e kadar Amerikan edebiyatının tür tür kronolojik sıralaması da ele alınır. Ders için seçilen yapıtlar kapsamında şiir, roman, film, tiyatro, düzyazı, resim, müzik, kısa öykü ve peri masalı gibi türler, şekil ve içerik açısından tartışılır. Yapılan analizler ışığında öğrenciler edebi terimleri ve söz sanatlarını yeniden keşfederken alana ait bilgilerini zenginleştirirler. Analizleri salt bir okumayla değil, Amerikan edebiyatındaki ana edebi akımların teorik arka planlarını özümseyerek gerçekleştirirler. Sonuç olarak, ders boyunca öğrenciler Amerikan kültürü ve edebiyatının dönemler arası etkileşimini ve gelişimini tematik ve kronolojik bir yapı üzerinden incelerler. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | -Tanışma ve Selamlaşma
-Amerika ve Başkent Nerede?
-Amerikan Tarihi ve Edebiyatının Kronolojik Sıralaması
-Sunumların Dağıtımı | | Hafta 2 | 1. Yerli Kültürü 1490-1700
2. Keşif 1492 (Kristof Kolomb ve Amerigo Vespucci)
3. Pilgrimler (Hacı) 1500-1670
4. Kolonileşme/İlk Koloniler 1607-1733
5. Mayflower Sözleşmesi 1620
6. Püriten Göçü/Püritenizm 1620-1640
7. Chronicle Anlatıları
8. Salem Cadı Mahkemeleri 1692 | | Hafta 3 | 9. Büyük Uyanış 1730'lar-1740'lar
10. Aydınlanma 1750-1800
11. Boston Katliamı 1770 ve Boston Çay Partisi 1773
12. Amerikan Bağımsızlık Savaşı 1775-1783
13. Eritme Potası 1780'ler
14. 1787 Anayasası (1783-1820)
15. Amerikan Rönesansı 1800-1855
16. Romantizm 1820-1860 | | Hafta 4 | 17. Transandantalizm 1830-1850
18. Gotik 1830'lar
19. Feminizm 1848-1990'lar
20. Kaliforniya Altın Hücumu 1848-1855
21. Kölelik 1850-1869
22. Gerçekçilik 1850-1914
23. İç Savaş 1861-1865
24. Abraham Lincoln Suikastı 1865 | | Hafta 5 | 25. Ku Klux Klan 1865
26. Natüralizm 1865-1900
27. Birinci Dünya Savaşı 1914-1918
28. Modernizm 1914-1945
29. Büyük Göç 1916-1970
30. Harlem Rönesansı 1918-1930
31. Yitik Kuşak 1920'ler
32. Kükreyen/Altın Yirmiler 1920'ler | | Hafta 6 | 33. Wall Street Çöküşü ve Büyük Buhran 1920-1929
34. Yeni Zenci 1925
35. Yeni Anlaşma 1929-1939
36. Amerikan Rüyası 1930'lar
37. İspanya İç Savaşı 1936-1939
38. İkinci Dünya Savaşı 1939-1945
39. Pearl Harbor 1941
40. Sivil Haklar Hareketi 1946-1968 | | Hafta 7 | 41. Soğuk Savaş 1947-1991
42. Beat Kuşağı/Hareketi 1950-1965
43. Varoluşçuluk 1950'ler
44. Postmodernizm 1950-2012 - 1950'den Günümüze
45. Vietnam Savaşı 1955-1975
46. 1960'ların Hippi Hareketi
47. John F. Kennedy Suikastı 1963
48. 1965 Malcolm X Suikastı ve 1968 Martin Luther King Jr. Suikastı
49. Apollo - Uzay Yarışı Tarihi 1967
50. Ekspresyonizm 1900'lerin Sonu
51. 11 Eylül 2001
52. Black Lives Matter 2013-Günümüz | | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | KISA ROMAN: John STEINBECK'in İnci (1947) Adlı Eserinin Analizi | | Hafta 10 | OYUN: Arthur Kopit'in Oh Dad, Poor Dad, Mamma's Hung You in the Closet and I'm Feelin' So Sad (1961) Eserinin Analizi | | Hafta 11 | FİLM: Muhteşem Gatsby (1925) F. Scott FITZGERALD 2013 Eserinin Analizi | | Hafta 12 | PERİ MASALI: L. Frank Baum'un (1901) Amerikan Peri Masalları Eserinden Seçme Okumalar | | Hafta 13 | Her öğrenci bir sanatçı seçer, ardından en az üç (3) favori resmini ve onları etkileyen sanatsal akımı belirler. Bu doğrultuda seçilen akımla ilgili olarak resimleri analiz etmelidirler. | | Hafta 14 | KISA ÖYKÜ: Edgar Allan Poe'nun The Tell-Tale Heart (1843), The Cask of Amontillado (1846) ve The Fall of the House of Usher adlı öykülerinin analizi. | | Hafta 15 | a. Yarıyılı Kapsayan Bir Dönüt Yazısı
b. ?Sonuçta Ben Bir İnsanım?, ?Mutluluk Nedir?? ve ?Var olmak?? konulu anket.
c. Alıntı Ağacı | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Wayne Franklin, Philip F. Gura, and Arnold Krupat, The Norton Anthology of American Literature - Volume A: Beginnings to 1820, W. W. Norton & Company, New York 2007. | | 2 | Nina Baym (ed.), The Norton Anthology of American Literature - Volume B: 1820-1865, W. W. Norton & Company, New York 2002. | | 3 | Nina Baym, Arnold Krupat, and Jeanne Campbell Reesman (eds.), The Norton Anthology of American Literature - Volume C: 1865-1914, W. W. Norton & Company, New York 2007. | | 4 | Nina Baym, Jerome Klinkowitz, Arnold Krupat, and Patricia B. Wallace (eds.), The Norton Anthology of American Literature - Volume E: 1945 to Present, W. W. Norton & Company, New York 2007. | | 5 | Hans Bertens and Theo D'haen, American Literature: A History, Routledge, London 2013. | | 6 | Peter B. High, An Outline of American Literature, Longman, New York 1986. | | 7 | Paul Lauter, Richard Yarborough, John Alberti, and Mary Pat Brady, The Heath Anthology of American Literature, Cengage Learning, Boston 2009. | | 8 | Carl Bode, Highlights of American Literature, Materials Branch U.S. Information Agency, Washington 1995. | | 9 | Louis George Alexander, Poetry and Prose Appreciation for Overseas Students, Longmans, Malta 1969. | | 10 | Peter Faulkner, Modernism, Routledge, London 1977. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 06/04/2010 | 2 | 30 | Proje | 12 | 26/04/2010 | 4 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 03/06/2010 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 8 | 4 | 32 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 4 | 32 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 124 |
|