| 
                
             | 
            
                 
                
    | IST2007 | Optimizasyon | 4+0+0 | AKTS:5 |  | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi |  | Ders Duzeyi | Lisans |  | Yazılım Şekli | Zorunlu |  | Bölümü | İSTATİSTİK ve BİLGİSAYAR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ |  | Ön Koşul | Yok |  | Eğitim Sistemi | Yüz yüze  |  | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik |  | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Türkan ERBAY DALKILIÇ |  | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Zafer Küçük |  | Öğretim Dili | Türkçe |  | Staj | Yok |  |   |   | Dersin Amacı: |  | Kamu ve özel sektörde işletmecilikten mühendisliğe, matematikten fen bilimlerine hemen her temel bilim dalında karşılaşabilecek optimizasyon problemlerinin çözümlenmesinin nasıl yapılacağının öğrencilere verilmesi. |  
 | Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY |  | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler  : |   |    |  | ÖK - 1 :  | bir optimizasyon problemini matematiksel olarak modelleyebilecekler | 2 - 7 - 11 | 1 |  | ÖK - 2 :  | matematiksel olarak modellenmiş problemleri simplex algoritmasını kullanarak çözebilecekler | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 10 - 11 | 1 |  | ÖK - 3 :  | reel değişkenli fonksiyonların genel ve yerel minimum ve maksimum noktalarını belirleyebilecekler | 1 - 3 - 4 - 11 | 1 |  | ÖK - 4 :  | doğrusal olmayan programlama problemlerini öğretilen algoritmalar ile çözebilecekler | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 | 1 |  | ÖK - 5 :  | eşitlik ve eşitsizlik kısıtlarına sahip problemleri optimizasyon yöntemleri ile çözebilecekler | 1 - 2 - 4 - 5 - 7 - 9 - 10 - 11 | 1 |  |  PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı   |  |   |    
			 | Optimizasyonun yapısı ve tipleri, klasik optimizasyon, reel değişkenli fonksiyonların genel (global) ve yerel (lokal) maksimum ve minimumları, doğrusal olmayan programlama problemleri, eşitlik kısıtlamalarına sahip optimizasyon, eşitsizlik kısıtlamalarına sahip optimizasyon, Kuhn-Tucker teorisi, optimizasyon yöntemleri, algoritmaları ile bir-boyutlu arama teknikleri, algoritmaları ile kısıtlanmış gradiyent teknikleri, algoritma ile kısıtlama teknikleri, SUMT algoritması, kuadratik programlama |  
			 |   |   
 | Haftalık Detaylı Ders Planı |  |  Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak |  |  Hafta 1 | Optimizasyon problemlerinin matematiksel modellerinin kurulması. |  |  |  Hafta 2 | Lineer optimizasyon problemlerinin geometrik yöntemle çözülmesi |  |  |  Hafta 3 | Doğrusal programlama probleminin standartlaştırılması, temel çözümler. |  |  |  Hafta 4 | Temel uygun çözümü iyileştirme ve doğrusal programlama için Primal Simplex yöntem. |  |  |  Hafta 5 | Simplex tablo. |  |  |  Hafta 6 | Charnes'in M yöntemi. |  |  |  Hafta 7 | İki evreli yöntem. |  |  |  Hafta 8 | Duallik kuramı |  |  |  Hafta 9 | Arasınav |  |  |  Hafta 10 | Dual simplex yöntem |  |  |  Hafta 11 | Parametrelerdeki değişimler için en iyilik sonrası çözümleme.    |  |  |  Hafta 12 | Model yapısındaki değişimler için en iyilik sonrası çözümleme. |  |  |  Hafta 13 | Parametrik doğrusal programlama. |  |  |  Hafta 14 | Klasik optimizasyon. |  |  |  Hafta 15 | Eşitsizlik kısıtlı optimizasyon problemleri ve doğrusal olmayan programlama. |  |  |  Hafta 16 | Dönem sonu sınavı |  |  |   |   
 | 1 | Apaydın, A., 1996; Optimizasyon, Ankara Üniversitesi Fen Fak. Yayınları, No:41, Ankara |  |  |   |   
 | 1 | Kara,İ., 2000, Doğrusal Programlama, Bilim Teknik Yayınevi, Ankara |  |  | 2 | Sucu, M., 1996; Doğrusal Programlama, Bizim Büro Basımevi, Ankara |  |  |   |   
 |  Ölçme Yöntemi   |  | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) |  |  Arasınav |  9 |  22/11/2013 |  1,5 |  50 |  |  Dönem sonu sınavı |  16 |  15/01/2014 |  1,5 |  50 |  |   |   
 |  Öğrenci Çalışma Yükü  |  | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı |  |  Yüz yüze eğitim |  4 |  14 |  56 |  |  Sınıf dışı çalışma |  3 |  14 |  42 |  |  Arasınav için hazırlık |  10 |  1 |  10 |  |  Arasınav  |  1.5 |  1 |  1.5 |  |  Dönem sonu sınavı için hazırlık |  17 |  1 |  17 |  |  Dönem sonu sınavı |  1.5 |  1 |  1.5 |  | Toplam Çalışma Yükü |  |  | 128 |  
  
                 
             |