|
ORM7211 | Böceklerde Davranış | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Laboratuar Çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Kadir Alperen COŞKUNER | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Böcek davranışının ekolojik yönlerinin öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamak. Böceklerin davranışsal tepkilerinin önemli mekanizmaları hakkında bilgi vermek. Böcek fizyolojisi ve davranışları araştırma alanlarında, birincil literatürden aktarımlar ve interaktif makale sunumları ile yeni önemli araştırmalarla öğrencileri karşı karşıya getirmek. Bazı böcek davranış sistemlerinin nasıl işlediğini ve hangi davranışsal araştırmanın yürütülebileceği anlayışının kazanılmasını kavramak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | böcek sınıfının çok geniş ve sürükleyici davranışsal çeşitliliğini şekillendiren gelişimsel ve ekolojik süreçler hakkında bilgi sahibi olabilecekler. | 2,3,7 | 1, | ÖK - 2 : | davranışsal ekolojisinin temel kavramlarını ve varsayımlarını tanıyacaklar ve böcek davranışını içeren bilimsel literatürün bir bölümüne aşına olabilecekler. | 2,3,7 | 1, | ÖK - 3 : | davranış, evrim ve davranış gelişimi, habitat seçimi ve göç, predator ve av, toplumsal davranış, biyolojik ritim ve iletişimle ilgili temel sorularla ilgili konu başlıklarından haberdar olacaklar. | 2,3,7 | 1, | ÖK - 4 : | davranışsal biyolojideki uygulamalarda geçen çeşitli örnekleri aktarabilecekler.
| 2,3,7 | 1, | ÖK - 5 : | davranışsal biyolojiye temel teşkil eden kuramsal çerçeveyi ve davranışsal biyolojinin ekoloji ve entomolojideki uygulamalarındaki temel anlayışı kavrama ve bilme kazanımını edinecekler.
| 2,3,7 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Hayvan davranışının geçmişi; davranış genetiği; davranışın hormonal ve çevresel denetimi; çevresel ipuçlarının yönlendirilmesi, fizyolojik ve davranışsal thermoregulasyon; uç çevrelerde davranışlar; böcek-bitki ilşkileri: ikincil bitki maddeleri, besin bulma, predator-av ilişkisi, toplumsal beslenme davranışı; kimyasal uyarıcıların üretimi ve algılanması; kimyasal uyaranların işlevleri: yönelme ve toplanma, kimyasal sinyallerin bilgi içeriği; erkek böcekte şaşkınlık, kitlesel yakalma, predatörler ve parazitoidlerin cezbedilmesinde kairomonler. Görsel iletişim; Makanik sinyallerle iletişim; Pasif savunma; crypsis, aposematik savunma, mimikri, pasif ve sistemik kimyasal savunma, aktif savunmalar, grup savunması . Epigamic davranış: erkek rekabeti; çiftleşme davranışının sinirsel ve hormonal denetimi. Yumurta koyma davranışı ve yavru bakımı: kuluçka bakımı, yuva davranışı, parthenogenesis, paedogenesis. Toplumsal örgütlenme: Böcek ilişki çeşitleri; toplanmalar, gruplar, topluluklar, kast farklılaşması; toplumsal iletişim; toplumsal parazitizm, inquilinism, dulosis, trophic parazitizm
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Hayvan davranışının geçmişi
| | Hafta 2 | Davranış genetiği
| | Hafta 3 | Davranışın hormonal ve çevresel denetimi
| | Hafta 4 | Çevresel ipuçlarının yönlendirilmesi, fizyolojik ve davranışsal thermoregulasyon
| | Hafta 5 | Uç çevrelerde davranışlar
| | Hafta 6 | Böcek-bitki ilşkileri: ikincil bitki maddeleri, besin bulma, predator-av ilişkisi, toplumsal beslenme davranışı
| | Hafta 7 | Kimyasal uyarıcıların üretimi ve algılanması
| | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Kimyasal uyaranların işlevleri: yönelme ve toplanma, kimyasal sinyallerin bilgi içeriği
| | Hafta 10 | Erkek böcekte şaşkınlık, kitlesel yakalma, predatörler ve parazitoidlerin cezbedilmesinde kairomonler
| | Hafta 11 | Görsel iletişim; Makanik sinyallerle iletişim
| | Hafta 12 | Pasif savunma; crypsis, aposematik savunma, mimikri, pasif ve sistemik kimyasal savunma, aktif savunmalar, grup savunması | | Hafta 13 | Epigamic behavior: male competition; neural and hormonal control of mating behavior
Yarıyıliçi çalışması | | Hafta 14 | Yumurta koyma davranışı ve yavru bakımı: kuluçka bakımı, yuva davranışı, parthenogenesis, paedogenesis
Yarıyıliçi çalışması | | Hafta 15 | Toplumsal örgütlenme: Böcek ilişki çeşitleri; toplanmalar, gruplar, topluluklar, kast farklılaşması; toplumsal iletişim; toplumsal parazitizm, inquilinism, dulosis, trophic parazitizm | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Miller, J.R.and T.A. Miller, 1990. Insect-Plant Interactions, Springer-verlag, New York, 342p. | | |
1 | Finch, S., 1980. Chemical attraction of plant-feeding insects to plants. In: Applied Biology. Coaker T.H. (ed), Academic pres, NY, 67-143p. | | 2 | Price, P.V., 1997. Insect Ecology, John Wiley and Sons, Inc., 874p. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Ödev | 4 | 10 | 40 | Diğer 1 | 4 | 10 | 40 | Toplam Çalışma Yükü | | | 80 |
|